Wicestarosta ostrołęcki wziął udział w posiedzeniu działającej przy Prezydencie RP Narodowej Rady Rozwoju. Mówił o znaczeniu połączeń kolejowych
Wicestarosta ostrołęcki Artur Kozłowski wziął udział w posiedzeniu, które odbyło się w ramach działającej przy Prezydencie RP Narodowej Rady Rozwoju. Tematem posiedzenia było „Strategiczne znaczenie sieci kolejowej dla zrównoważonego rozwoju Polski”. Spotkanie miało miejsce w Pałacu Prezydenckim.
Na temat znaczeniu sieci kolejowej dyskutowano w czasie czwartkowego posiedzenia Rad ds. Samorządu Terytorialnego oraz ds. Strategicznych Projektów Rozwojowych w ramach Narodowej Rady Rozwoju przy Prezydencie Rzeczypospolitej Polskiej Andrzeju Dudzie.
Wicestarosta w swoim wystąpieniu „Rozwój połączeń kolejowych jako warunek zrównoważonego rozwoju Polski” odniósł się do terenu powiatu ostrołęckiego i subregionu ostrołęckiego. Mówił m.in. o dostępności do kolei i kwestiach związanych z planem powstania szprychy kolejowej nr 3 – CPK-Warszawa-Tłuszcz-Ostrołęka-Łomża-Pisz-Orzysz-Giżycko.
– Po pierwsze, musimy powiedzieć o wykluczeniu komunikacyjnym, z którym borykają się gminy powiatu ostrołęckiego w kontekście braku szybkich połączeń z dużymi miastami sąsiednimi, takimi jak Olsztyn, Białystok czy Warszawa. Oczywiście od dawna mamy połączenie z Warszawą, a od kilku miesięcy podróżujemy do Białegostoku, czy za chwile do Olsztyna, ale są to podróże z czasami dojazdu nie do końca zachęcającymi, żeby zamieniać samochód na pociąg – zwracał uwagę wicestarosta.
Jako przykład podał podróż z Ostrołęki do Warszawy, gdzie czas dojazdu do stolicy oscyluje w granicach dwóch godzin i w większości przypadków wiąże się z przesiadką na stacji w Tłuszczu. I dodawał, że modernizacja LK29 na tej trasie do linii dwutorowej o parametrach przejazdu taboru z prędkością 160 km/h pozwoliłaby skrócić czas podróży do Warszawy do poniżej jednej godziny.
– Znaczące skrócenie czasu podróży pociągiem do stolicy, do wspomnianego bardzo akceptowalnego poziomu, lokuje nasz powiat i nasze miasto w obszarze metropolitalnym, co otwiera już nie tylko ważną z punktu widzenia społecznego dostępność stolicy w obszarze zawodowym czy tez szkolnym, ale przede wszystkim taka modernizacja oznacza niezwykle istotną uatrakcyjnienie terenu pod względem gospodarczym i inwestycyjnym – podkreślał Artur Kozłowski.
Jego zdaniem, kolejnym aspektem związanym z koleją i jej wpływem na rozwój regionu, może być fakt, że realizacja całego założenia szprychy nr 3 od CPK do Ostrołęki i Giżycka to otwarcie się na turystykę. – Tutaj w grę wchodzi zarówno kwestia rozwoju na tym terenie gałęzi gospodarki, jaką jest turystyka, ale także kwestia samej promocji regionu – zaznaczał.
– W przypadku naszego miasta jak i powiatu nie możemy też za bardzo mówić o nowoczesnych i szybkich połączeniach drogowych, które pozwalałyby bezpośrednio i szybko przemieszczać się na trasy ekspresowe. Kolej zmodernizowana i efektywna mogłaby tutaj wyjść naprzeciw obecnym problemom w tym obszarze. Mam tu na myśli np. zakorkowaną Ostrołękę w sezonie letnim za sprawą szlaku drogowego prowadzącego przez Ostrołękę na Mazury. Turyści z pewnością częściej korzystaliby z alternatywy w postaci kolei, co miałoby kluczowe znaczenie dla zmniejszenia ruchu na drogach oraz ograniczenia kosztów utrzymania takiej infrastruktury w należytym stanie – wyjaśniał wicestarosta.
Na zakończenie swojego wystąpienia odniósł się również do kwestii bezpieczeństwa.
– Być może niebawem, za sprawą powstania jednostki wojskowej w granicach naszego miasta, ta kwestia również może nas – samorządowców i mieszkańców – dotyczyć. Linia kolejowa o dobrej przepustowości i zmodernizowana do odpowiednich parametrów technicznych, to także idealne zabezpieczenie potrzeb logistycznych sił zbrojnych, zarówno krajowych jak i sojuszniczych – podkreślał wicestarosta Artur Kozłowski.