Pełnomocnik rządu ds. CPK odpowiedział na stanowisko Rady Powiatu
fot. cpk.pl
Maciej Lasek, pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego, przesłał do starosty Piotra Liżewskiego pismo, w którym odniósł się do stanowiska, jakie podjęli radni powiatu ostrołęckiego ws. tzw. szprychy nr 3. Przypomniał w nim m.in., że niedawno wybrano wariant inwestorski dla linii kolejowej Ostrołęka-Łomża-Pisz-Giżycko.
W czasie sesji, która odbyła się 30 lipca 2024 r., radni powiatu ostrołęckiego wyrazili swoje stanowisko w sprawie rządowych planów rezygnacji z realizacji połączenia kolejowego Warszawa-Ostrołęka-Łomża-Giżycko w ramach Centralnego Portu Komunikacyjnego.
W swojej odpowiedzi przesłanej do starosty Maciej Lasek zaznaczył, że w ramach prac nad Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowym dla linii kolejowej nr 29 na odc. Ostrołęka-Łomża-Pisz-Giżycko dokonano już wyboru wariantu inwestorskiego, a wariantem preferowanym do dalszej realizacji jest wariant W14.
„Na podstawie przeprowadzonych analiz przestrzennych, społeczno-gospodarczych, ruchowo-eksploatacyjnych, prognostycznych, ruchu pieszego, technicznych, środowiskowych, konsultacji publicznych i wielobranżowych, analizy wielokryterialnej oraz analizy kosztów i korzyści, została podjęta decyzja o wyborze wariantu W14 jako wariantu inwestorskiego, charakteryzującego się najmniejszą ingerencją w tereny zabudowane oraz w obszary cenne środowiskowo” – czytamy w przesłanym piśmie.
„Wybrany wariant zostanie włączony w projekt Zintegrowanej Sieci Kolejowej, w ramach której zostanie wykonana ewaluacja układu dalekobieżnej sieci kolejowej. Podstawą podejmowania decyzji dotyczących kierunków rozwoju infrastruktury kolejowej oraz kolejnych priorytetów inwestycyjnych, będą rozpoczynane kompleksowe analizy całej sieci. Obejmą one zarówno dotychczas planowane odcinki, jak i nowo proponowane korytarze linii kolejowych. Uwzględniając również projekt budowy odcinka linii kolejowej Warszawa-Ostrołęka-Łomża-Giżycko w ramach Centralnego Portu Komunikacyjnego” – podkreśla pełnomocnik rządu ds. CPK.
Dodaje również, że „ewaluacja obejmie m.in.: spodziewaną liczbę pasażerów i pociągów na poszczególnych odcinkach, ich położenie na ciągach europejskich, adekwatność parametrów technicznych, stopień zaawansowania projektów, dostępność i realność ewentualnych alternatywnych rozwiązań oraz efektywne wykorzystanie wcześniejszych inwestycji”.
„Brane będą pod uwagę priorytety rozwoju całej polskiej sieci kolejowej, takie jak zakładane czasy przejazdu pomiędzy największymi ośrodkami i obsługa ośrodków regionalnych w sposób odpowiedni do spodziewanego zapotrzebowania na przewozy” – kontynuuje Maciej Lasek..
„Prace prowadzone będą we współpracy z PKP PLK S.A., przy udziale interesariuszy branżowych i samorządowych, a uzyskanie wyników planowane jest w IV kwartale 2025 r. Celem jest opracowanie stabilnego, długoterminowego planu rozwoju sieci kolejowej, na który złożą się inwestycje o racjonalnej skali” – zaznacza na zakończenie pełnomocnik rządu ds. CPK.