Pełnomocnik rządu ds. CPK zatwierdził wybór wariantu dla linii kolejowej Ostrołęka-Łomża-Pisz-Giżycko
fot. Centralny Port Komunikacyjny
Starania samorządowców przynoszą efekty. Dwa dni po drugim spotkaniu zorganizowanym przez Starostwo Powiatowe w Ostrołęce, pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego Maciej Lasek zatwierdził wybór wariantu W14 jako wariantu inwestorskiego dla linii kolejowej nr 29 na odcinku Ostrołęka-Łomża-Pisz-Giżycko.
W miniony wtorek, 3 września, w siedzibie Wyższej Szkoły Administracji Publicznej w Ostrołęce odbyło się drugie spotkanie poświęcone planowanej przez rząd rezygnacji z modernizacji i budowy szprychy kolejowej nr 3 na odcinku CPK-Warszawa-Tłuszcz-Wyszków-Ostrołęka-Łomża-Pisz-Giżycko. Wśród gości byli parlamentarzyści i samorządowcy z województw mazowieckiego, podlaskiego i warmińsko-mazurskiego, a także przedstawiciele działającej przy Prezydencie RP Radzie do spraw Strategicznych Projektów Rozwojowych oraz przedstawiciele stowarzyszeń i ruchów społecznych – „Tak dla CPK”, „Tak dla Rozwoju”. Inicjatorem i gospodarzem spotkania był wicestarosta ostrołęcki Artur Kozłowski.
Obecna na spotkaniu posłanka Polski 2050 Żaneta Cwalina-Śliwowska przekazała, że również 3 września odbyła się konferencja CPK, dotycząca odcinka Ostrołęka-Giżycko.
Dwa dni później, 5 września, Centralny Port Komunikacyjny poinformował, że pełnomocnik rządu ds. CPK Maciej Lasek zatwierdził wybór wariantu W14 jako wariantu inwestorskiego dla linii kolejowej nr 29 na odcinku Ostrołęka-Łomża-Pisz-Giżycko. Co ważne, przebieg ten na podstawie badań ankietowych uznawany był za najbardziej preferowany przez mieszkańców. Charakteryzuje go m.in. powstanie dwunastu nowych punktów obsługi podróżnych oraz wykorzystanie istniejącej linii kolejowej na odcinku Ostrołęka-Śniadowo-Łomża.
Jak dodano w komunikacie, wybór wariantu inwestorskiego dla odcinka o długości około 152 kilometrów, to efekt wielomiesięcznych prac prowadzonych w ramach studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ).
Wyjaśniono, że w ramach STEŚ rozpatrywano warianty W11, W12, W13 i W14. To właśnie wariant W14 charakteryzuje się najmniejszą liczbą nieruchomości zabudowanych niezbędnych do pozyskania w celu realizacji inwestycji. W każdym z badanych w analizie wielokryterialnej modeli tj. rozwojowym, technicznym i ekologicznym, to ten przebieg uzyskał najwyższe oceny. Oznacza to również najmniejszą liczbę ingerencji w obszary cenne środowiskowo.
Przebieg wybranego wariantu zaczyna się na stacji Ostrołęka. Nowy fragment linii nr 29 początkowo biegnie po śladzie istniejącej linii kolejowej nr 36 w kierunku wschodnim, a następnie za stacją Śniadowo kieruje się na północ, omija miejscowość Konarzyce od wschodu, by dalej przejść przez istniejącą stację Łomża.
Następnie nowa linia kolejowa przechodzi przez centrum Łomży, wykorzystując zachowany do dziś wolny pas terenu pod budowę linii kolejowej i dalej mostem długości 1 km linia prowadzi nad doliną Narwi, by przejść między miejscowościami Piątnica i Czarnocin. Następnie nowa trasa mija od strony wschodniej miejscowość Pęza, od strony zachodniej Mały Płock i Kolno, dalej kieruje się na północ omijając Czerwone, Jeże, Turowo Duże i Borki od strony wschodniej. Następnie w rejonie miejscowości Babrosty łączy się z linią kolejową nr 219 i przechodzi przez istniejącą stację Pisz.
Po wyjściu ze stacji Pisz linia biegnie na północ w śladzie dawnej linii kolejowej Pisz-Orzysz i przechodzi przez istniejącą stację Orzysz, gdzie łączy się z linią kolejową nr 223. Dalej nowa linia omija od strony wschodniej Pianki, jezioro Ublik Mały, Konopki Wielkie oraz Miłki. Następnie od okolic miejscowości Bystry biegnie wzdłuż istniejącej linii kolejowej nr 38, by zakończyć bieg włączeniem w istniejącą stację Giżycko.
Na linii nr 29 prędkość projektowa wynosi do 250 km/h dla ruchu pasażerskiego i 120 km/h dla ruchu towarowego. Oznacza to możliwość skrócenia czasów przejazdu. Na przykład, przejazd na trasie Ostrołęka-Łomża po realizacji prac określonych w STEŚ zajmie około 18 minut. Z kolei po zakończeniu prac PKP PLK na linii z Warszawy/Tłuszcza do Ostrołęki trasa Warszawa-Giżycko zajmie 1:45 godz.
W ramach prac nad Studium przeprowadzono liczne spotkania informacyjno-konsultacyjne z mieszkańcami i przedstawicielami jednostek samorządu terytorialnego, podczas których każdy mógł wyrazić swoją opinię na temat poszczególnych wariantów, m.in. za pomocą ankiet. Zgodnie z ich wynikami najbardziej preferowany był wariant W14.
W komunikacie CPK podkreślono, że wybrany wariant inwestorski zostanie włączony w projekt Zintegrowanej Sieci Kolejowej, w ramach której wykonana zostanie ewaluacja układu dalekobieżnej sieci kolejowej.
Pierwsze spotkanie ws. połączenia kolejowego CPK-Warszawa-Tłuszcz-Wyszków-Ostrołęka-Łomża-Pisz-Giżycko odbyło się 3 lipca w Starostwie Powiatowym w Ostrołęce, a jego następstwem było podpisanie przez samorządowców z województw mazowieckiego, podlaskiego i warmińsko-mazurskiego petycji, wyrażającej sprzeciw wobec rządowych zapowiedzi likwidacji wspomnianej linii kolejowej. Petycja została 29 lipca br. przesłana do Kancelarii Prezesa Rady Ministrów oraz do Ministra Obrony Narodowej, Ministra Infrastruktury i Pełnomocnika Rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego.