Kolejne spotkanie ws. połączenia kolejowego CPK-Warszawa-Ostrołęka-Łomża-Pisz-Giżycko
fot. Starostwo Powiatowe w Ostrołęce
– Spotkaliśmy się, by rozmawiać o szprysze nr 3. To spotkanie zorganizowaliśmy, by szerzej podyskutować w towarzystwie samorządowców, ruchów społecznych, parlamentarzystów. Przedyskutować szeroko, ponad podziałami, bo zależy nam na tym, by ta inwestycja została zrealizowana – mówił wicestarosta ostrołęcki Artur Kozłowski w czasie drugiego spotkania poświęconego planowanej przez rząd rezygnacji z modernizacji i budowy szprychy kolejowej nr 3 na odcinku CPK-Warszawa-Tłuszcz-Wyszków-Ostrołęka-Łomża-Pisz-Giżycko.
Udział w spotkaniu, które odbyło się 3 września w siedzibie Wyższej Szkoły Administracji Publicznej w Ostrołęce, wzięło kilkadziesiąt osób. Wśród gości byli parlamentarzyści i samorządowcy z województw mazowieckiego, podlaskiego i warmińsko-mazurskiego, a także przedstawiciele działającej przy Prezydencie RP Radzie do spraw Strategicznych Projektów Rozwojowych oraz przedstawiciele stowarzyszeń i ruchów społecznych – „Tak dla CPK”, „Tak dla Rozwoju”.
Inicjatorem i gospodarzem spotkania był wicestarosta ostrołęcki Artur Kozłowski.
– Pokłosiem spotkania, które odbyło się w lipcu, była petycja do premiera Donalda Tuska podpisana przez samorządy, na trasie których miała przebiegać szprycha kolejowa nr 3, o której dziś rozmawiamy. Petycja została podpisana i przesłana – przypomniał wicestarosta na początku.
– Na dzisiejsze spotkanie zostali zaproszeni także ministrowie – infrastruktury, obrony narodowej oraz pełnomocnik rządu ds. CPK. Służbowe obowiązki panów ministrów zatrzymały, ale mam nadzieję, że za sprawą mediów, ta sprawa wybrzmi szerokim echem również w Warszawie – kontynuował.
– Spotkaliśmy się, by rozmawiać o szprysze nr 3. To spotkanie zorganizowaliśmy, by szerzej podyskutować w towarzystwie samorządowców, ruchów społecznych, parlamentarzystów. Przedyskutować szeroko, ponad podziałami, bo zależy nam na tym, by ta inwestycja została zrealizowana – podkreślił Artur Kozłowski.
Wystąpienia prelegentów rozpoczęły się od wprowadzenia, które zaprezentował Patryk Wild, reprezentujący stowarzyszenie „Tak dla CPK”. Po nim głos zabrał wiceprezes stowarzyszenia Rafał Milczarski. Jest on również członkiem działającej przy Prezydencie RP Rady do spraw Strategicznych Projektów Rozwojowych, a wcześniej był prezesem Polskich Linii Lotniczych LOT. Milczarski – co ważne w kontekście spotkania – był również założycielem i prezesem spółek Freightliner PL i Kolej Bałtycka.
Milczarski zwrócił m.in. uwagę, że przygotowana wcześniej koncepcja Centralnego Portu Komunikacyjnego i związanych z nim połączeń kolejowych, była dobrym rozwiązaniem.
– Jest bardzo dobre, bardzo głęboko przemyślane i nie jest wynikiem jakiejś odgórnej decyzji, tylko długotrwałej wymiany poglądów, kłótni, sporów itd. To jest naprawdę już dobrze utarty projekt. Oczywiście, jeśli chodzi o sam przebieg tych szprych, to o kilka kilometrów w tę czy w tę stronę można się spierać, (…) natomiast fakt, że te szprychy powinny być, fakt, że one powinny łączyć średniej i dużej wielkości miasta z CPK, a przez to łączyć się ze sobą, jest kluczowy – tłumaczył Milczarski.
Tę część spotkania zamknęło wystąpienie posła Prawa i Sprawiedliwości Marcina Horały, który reprezentował też ruch społeczny „Tak dla Rozwoju”, a wcześniej był pełnomocnikiem rządu ds. CPK.
Kolejnym przemawiającym był reprezentant samorządowców – burmistrz Orzysza Zbigniew Włodkowski. W swoim wystąpieniu zwrócił m.in. uwagę, że połączenie kolejowe, które miało przebiegać przez Orzysz – miasto garnizonowe – ma istotne znaczenie militarne i jest ważne dla bezpieczeństwa oraz obronności Polski.
Następnie głos zabrali parlamentarzyści – Żaneta Cwalina-Śliwowska z Polski 2050, Alicja Łepkowska-Gołaś z Koalicji Obywatelskiej, poseł Prawa i Sprawiedliwości, były minister i wicepremier Henryk Kowalczyk oraz poseł PiS Marcin Grabowski.
– Jestem w stałym kontakcie z Ministerstwem Infrastruktury, wczoraj odbyłam długie spotkanie z ministrem Malepszakiem (Piotrem, wiceministrem infrastruktury) i chciałabym państwu przekazać informacje, które posiadam bezpośrednio z ministerstwa, jak to będzie wyglądać, jak jest planowane – mówiła posłanka Cwalina-Śliwowska. – Otóż do roku 2027 uzyskamy tanie, szybkie, regularne połączenia na trasie Łomża-Ostrołęka-Tłuszcz-Warszawa – zapowiedziała. Jak dodała, pociąg docelowo ma pokonywać trasę Warszawa-Ostrołęka w godzinę i piętnaście minut i dodatkowe 25 minut do Łomży.
Poinformowała też, że 3 września odbyła się konferencja CPK, dotycząca odcinka Ostrołęka-Giżycko.
– To jest 152 kilometry, dla których jest już studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe – przekazała, dodając, że większość inwestycji ma być finansowana w ramach CPK.
Natomiast posłanka Łepkowska-Gołaś podkreśliła, że do samego połączenia kolejowego nikt jej nie musi przekonywać. – Ale to muszą być realne, ekonomicznie zgadzające się działania – zaznaczyła.
Na potrzebę mobilizacji wszystkich sił politycznych ws. szprychy nr 3 zwrócił z kolei uwagę poseł Kowalczyk.
– Mam nadzieję, że wspólny wysiłek samorządowców wpłynie przynajmniej na niektórych członków rządu, aby kontynuować to, co zostało zaplanowane – podsumował parlamentarzysta.
Po wystąpieniach odbyła się dyskusja. W podsumowaniu samorządowcy zaapelowali o wsparcie do parlamentarzystów i zapowiedzieli kolejne działania.
fot. Starostwo Powiatowe w Ostrołęce
Pierwsze spotkanie ws. połączenia kolejowego CPK-Warszawa-Tłuszcz-Wyszków-Ostrołęka-Łomża-Pisz-Giżycko odbyło się 3 lipca, a jego następstwem było podpisanie przez samorządowców z województw mazowieckiego, podlaskiego i warmińsko-mazurskiego petycji, wyrażającej sprzeciw wobec rządowych zapowiedzi likwidacji wspomnianej linii kolejowej. Petycja została 29 lipca br. przesłana do Kancelarii Prezesa Rady Ministrów oraz do Ministra Obrony Narodowej, Ministra Infrastruktury i Pełnomocnika Rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego.