Na sesji radni wyrazili swoje stanowisko w sprawie CPK
Jednym z pierwszych punktów w porządku obrad dzisiejszej, IV sesji Rady Powiatu było złożenie ślubowania przez nowego radnego – Marka Prusaczyka, który uzupełnił skład rady po złożeniu mandatu przez Stanisława Kubła. Następnie radni głosowali nad uchwałami, wśród których były m.in. zmiany w Wieloletniej Prognozie Finansowej Powiatu Ostrołęckiego na lata 2024 – 2039; zmiany w budżecie Powiatu Ostrołęckiego na 2024 rok, zawarcie porozumienia w celu utworzenia Społeczności Energetycznej obejmującej Powiat Ostrołęcki oraz gminy Czerwin, Rzekuń, Łyse, Kadzidło, Lelis, Troszyn, Goworowo, Baranowo, Czarnia, Myszyniec i realizacji projektu o nazwie „Organizacja Społeczności Energetycznej dla Powiatu Ostrołęckiego wraz z gminami Czerwin, Rzekuń, Łyse, Kadzidło, Lelis, Troszyn, Goworowo, Baranowo, Czarnia, Myszyniec; przystąpienie Powiatu Ostrołęckiego do realizacji projektu partnerskiego pn. „Poprawa oferty turystycznej Powiatu Ostrołęckiego poprzez modernizację i rozbudowę ścieżki rowerowej Jezioro Krusko".
Radni zapoznali się także ze sprawozdaniem z działalności Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie za 2023 rok wraz z informacjami z realizowanych programów i strategii.
Na dzisiejszej sesji Rada Powiatu wyraziła także swoje stanowisko w sprawie rządowych planów rezygnacji z realizacji połączenia kolejowego Warszawa-Ostrołęka-Łomża-Giżycko w ramach Centralnego Portu Komunikacyjnego.
Stanowisko podczas sesji omówił wicestarosta Artur Kozłowski. Przypomniał, że jest ono pokłosiem zorganizowanego na początku lipca w Starostwie Powiatowym spotkania.
- W spotkaniu wzięli udział przedstawiciele samorządów, przez tereny których miała przechodzić linia kolejowa. To spotkanie było z kolei pokłosiem wystąpienia pana premiera Donalda Tuska z końcówki czerwca, kiedy to zapowiedziano rządowe plany odejścia od realizacji inwestycji właśnie w takim kształcie. Na tym spotkaniu z samorządowcami, których było ponad dwudziestu, omówiliśmy wiele aspektów i wiele kwestii. Jednym z nich było właśnie to, że przedstawimy takie stanowiska. One zostały już przyjęte między innymi przez: miasto Ostrołęka, miasto Łomża, Orzysz, Giżycko. Innym ustaleniem było to, że wystąpimy z odpowiednią petycją do premiera Donalda Tuska oraz ministrów infrastruktury, obrony narodowej i ministra Laska, który jest pełnomocnikiem rządu do spraw Centralnego Portu Komunikacyjnego. Ta petycja już została wysłana - poinformował wicestarosta Artur Kozłowski.
Pełna treść stanowiska Rady Powiatu w sprawie rządowych planów rezygnacji z realizacji połączenia kolejowego Warszawa – Ostrołęka – Łomża – Giżycko w ramach Centralnego Portu Komunikacyjnego:
„Z niepokojem przyjęliśmy wypowiedź Premiera RP Donalda Tuska dotyczącą realizacji Programu Centralnego Portu Komunikacyjnego i związanej z nią budowy kolejowego „Y”.
Z wypowiedzi tej i przedstawionych przez premiera planów można wywnioskować rezygnację z budowy szprychy nr 3. Kluczowym fragmentem szprychy miał być 140-kilometrowy odcinek linii nr 29: Ostrołęka-Łomża-Pisz-Giżycko, z którym ogromne nadzieje wiąże zarówno nasz samorząd, jak i mieszkańcy Powiatu Ostrołęckiego.
Nowa linia kolejowa pozwoli przede wszystkim ograniczyć skutki wykluczenia komunikacyjnego, które dotknęło nas po powstaniu trasy ekspresowej Via Baltica, omijającej w swoim przebiegu Ostrołękę. To szansa na szybkie połączenie z centralną częścią kraju, zwiększenie dostępności pasażerskiej i transportowej, niezbędne dla rozwoju społecznego oraz gospodarczego naszego regionu. Zwiększy potencjał inwestycyjny Powiatu Ostrołęckiego, którego atutem jest dynamicznie rozwijające się przetwórstwo rolno-spożywcze.
Budowa szybkiej kolei niesie także wymierne korzyści dla ruchu turystycznego. Mamy do zaoferowania bogatą i unikalną kulturę kurpiowską z jej muzyką, twórczością ludową, gadkami, wycinankami, bartnictwem, jak i różnorodną kulturę zaścianków szlacheckich.
Z projektem szprychy nr 3 w ramach CPK wiąże się również argument bezpieczeństwa, tak istotny w sytuacji wojny prowadzonej tuż za granicami naszego kraju. Trasa planowanej linii kolejowej przebiega przez tereny, na których już są zlokalizowane lub będą jednostki wojskowe: w Orzyszu, w którym znajduje się jeden z największych w Polsce poligonów,
w Łomży, Czerwonym Borze, Ostrołęce czy Kolnie. Transport kolejowy jest niezbędny do obsługi tych jednostek, w tym żołnierzy NATO: przewozu wojska oraz transportu wyposażenia, ale też ewentualnej pomocy humanitarnej.
Zapewnienie mieszkańcom i przedsiębiorcom naszego regionu szybkiego, niezawodnego połączenia kolejowego ze stolicą Polski i Centralnym Portem Komunikacyjnym bez wątpienia pozytywnie wpłynie na region oraz stricte Powiat Ostrołęcki. Pomoże zatrzymać obserwowany od dłuższego czasu proces depopulacji, umożliwiając w krótkim czasie dojazd z miejsca zamieszkania do pracy, nawet z dużych odległości.
Niniejszym stanowiskiem, jako Rada Powiatu Ostrołęckiego, stanowczo podkreślamy, że nie zgadzamy się na marginalizację mniejszych ośrodków o subregionalnym znaczeniu.
Bez właściwego skomunikowania Powiatu Ostrołęckiego i Ostrołęki szybką koleją, z pewnością pogłębi się nasze wykluczenie komunikacyjne oraz gospodarcze.”