Postępuje budowa mostu MD-1 nad Małą Rozogą
W środę, 17 lipca, zakończyło się betonowanie ustroju nośnego mostu MD-1 nad rzeką Mała Rozoga oraz nad drogą gruntową w miejscowości Łęg Przedmiejski.
– Pod obiektem zapewniony będzie szlak migracji ssaków w postaci przejścia dla dużych zwierząt, ponadto obiekt ma ułatwić spływ wód z terenu zalewowego przy wysokich stanach wody na prawym brzegu rzeki Narew – mówi Grzegorz Bakuła, dyrektor Zarządu Dróg Powiatowych w Ostrołęce.
Będzie to most w postaci trzyprzęsłowego ustroju ciągłego z betonu sprężonego. W przekroju poprzecznym mostu zaprojektowano dwa dźwigary betonowe sprężone o wysokości równej 1,80 m, połączonych z płytą pomostu o minimalnej grubości równej 0,25 m.
Z uwagi na fakt, że jezdnia na obiekcie ma zmienny spadek poprzeczny: od jednostronnego o pochyleniu 5,5 proc., przez spadek jednostronny o pochyleniu 2,0 proc. do spadku daszkowego o pochyleniu z jednej strony 2,0 proc., z drugiej 0,83 proc., oraz dlatego, że obiekt zaprojektowany jest w planie na łuku R=133,0m i krzywych przejściowych przygotowanie zbrojenia, deskowania oraz samo betonowanie wymagało od wykonawcy robót niezwykłej precyzji w ich realizacji.
– Sam proces betonowania na tym obiekcie trwał około 24 godzin. Wbudowano około 800 metrów sześciennych betonu konstrukcyjnego, który był produkowany równolegle w dwóch ostrołęckich węzłach betoniarskich. Ponadto w celu zabezpieczenia ciągłości procesu betonowania, wykonawca robót miał zapewniony trzeci węzeł betoniarski w pobliskiej Łomży – wyjaśnia Bakuła.
Powiat Ostrołęcki realizuje w ramach Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg zadanie mostowe pn.: „Budowa mostu na rzece Narew wraz z dojazdami. Budowa przeprawy mostowej przez rz. Narew wraz z drogą dojazdową łączącą drogę krajową nr DK61 w miejscowości Teodorowo, gmina Rzekuń, powiat ostrołęcki z drogą powiatową nr 2539W w miejscowości Łęg Przedmiejski, gmina Lelis, powiat ostrołęcki, województwo mazowieckie”.
Zakres całego zadania obejmuje budowę mostu przez rz. Narew, budowę mostu przez rz. Mała Rozoga i przejazdu gospodarczego w ciągu projektowanej przeprawy mostowej; budowę drogi powiatowej stanowiącej dojazd do mostu; budowę systemu dodatkowych jezdni obsługujących sąsiadujące z drogą tereny i nieruchomości jako dojazdy do mostu.
Koszt realizacji zadania mostowego wynosi 134 844 446,00 zł, w tym dofinansowanie ze środków Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg w wysokości 98 400 000,00 zł.
W kosztach budowy mostu partycypują również Gmina Lelis oraz Gmina Rzekuń. Pierwsza z nich partycypuje w kosztach inwestycji kwotą 1 617 000,00 zł, druga kwotą 1 014 000,00 zł.
Harmonogram finansowy zadania:
Wydatki poniesione do końca 2023 roku: 27 976 078,00 zł
Plan finansowy na 2024 rok: 79 676 791,00 zł
Plan finansowy na 2025 rok: 27 191 577,00 zł
Wykonawcą jest DOMOST Sp. z o.o., ul. Kolejowa 30, 07-320 Małkinia Górna (lider konsorcjum, pełnomocnik konsorcjum). Partnerami konsorcjum są Mostostal Kielce S.A., ul. Ściegiennego 280, 25-116 Kielce oraz Raitil Sp. z o.o., ul. Żytnia 15/12, 01-014 Warszawa.