Spotkanie z europosłem o możliwościach pozyskania z KPO środków na obwodnicę Ostrołęki
Dziś w Powiecie Ostrołęckim gościł europoseł Adam Bielan. Najpierw odwiedził Starostwo Powiatowe i spotkał się ze starostą Piotrem Liżewskim oraz wicestarostą Arturem Kozłowskim. Tematem spotkania była konieczność pozyskania środków z Krajowego Planu Odbudowy na północną część obwodnicy Ostrołęki – zadania zaplanowanego i realizowanego przez samorząd Powiatu.
Druga część wizyty europosła, z udziałem także posła na Sejm Arkadiusza Czartoryskiego i członka Zarządu Powiatu Kazimierza Ścibka, miała miejsce w terenie – na placu mostu na Narwi w Teodorowie.
- Witam serdecznie na placu budowy największej inwestycji w powiecie ostrołęckim – powiedział na wstępie starosta Piotr Liżewski. Przypomniał, że planowany koszt inwestycji wynosi ponad 134 miliony złotych, w tym 98 mln dofinansowania z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg przy udziale finansowym gmin (Lelis - 1 617 000 zł i Rzekuń -1 014 000 zł). Pozostałe środki pochodzą z budżetu powiatu ostrołęckiego.
- Ten most jest w klasie G, co oznacza, że będzie przeznaczony dla ruchu pojazdów bez ograniczeń tonażu – przypomniał starosta. - To jeden z elementów obwodnicy Ostrołęki, części północnej. W ramach tej inwestycji wykonamy także ponad 6 km dróg dojazdowych.
Zakres prac w tej chwili wynosi ponad 60 proc.
Starosta Piotr Liżewski poinformował również, że w ubiegłym tygodniu Powiat zgłosił za pośrednictwem wojewody mazowieckiego do ujęcia w Krajowym Planie Odbudowy budowy kolejnego etapu obwodnicy, czyli odcinka drogi od Antoń do Łęgu Przedmiejskiego. Wykonanie tej części obwodnicy pozwoli w znacznej części rozwiązać problemy komunikacyjne zarówno mieszkańców powiatu ostrołęckiego, jak i Ostrołęki.
Starosta wspomniał również o innym przygotowywanym do realizacji przez powiat zadaniu – o przebudowie drogi od ul. Przemysłowej w kierunku drogi wojewódzkiej Ostrołęka-Łomża (do niedawna DK 61) Na przebudowę ul. Przemysłowej samorząd powiatu ostrołęckiego otrzymał w październiku ubiegłego roku dofinansowanie w wysokości 29,3 mln zł z rządowego Programu Inwestycji Strategicznych.
- To również będzie część ważnego ciągu komunikacyjnego, w przyszłości łączącego się z obwodnicą Ostrołęki – dodał.
Europoseł Adam Bielan zaczął od gratulacji dla nowo wybranych samorządowców – starosty, wicestarosty i członka Zarządu Powiatu. Następnie mówił o działaniach dotyczących rozwiązania problemu jakim jest wykluczenie komunikacyjne Ostrołęki. Temat, który jak podkreślił, jest mu bardzo dobrze znany.
- W ostatnich latach udało się sporo zmienić. Nasz rząd przeznaczył ponad pół miliarda złotych na nowe inwestycje kolejowe i szosowe, które poprawią dostępność komunikacyjną Ostrołęki. Ale to nie wystarczy. Konieczne jest, aby te zadania były kontynuowane i tu najważniejszym, który znacząco skróci czas podróży zarówno do Warszawy, jak i w kierunku Mazur, jest szprycha kolejowa nr 3 - w ramach Centralnego Portu Komunikacyjnego. Dzięki niej podróż z Ostrołęki do Warszawy z ponad dwóch godzin skróci się do mniej więcej 60 minut. Skróciłaby się również podróż do Łomży i dalej na północ, do Giżycka. Oczekujemy od rządu i od wszystkich parlamentarzystów tego regionu zaangażowania na rzecz utrzymania tej szprychy – mówił Adam Bielan.
Poseł Arkadiusz Czartoryski uzupełnił:
- Dyrekcja PKP PLK zapewnia, że jeszcze w tym roku skończy się remont odcinka drogi kolejowej z Chorzel do Szczytna. - Będziemy więc mieli nową trasę kolejową z Ostrołęki do Olsztyna. Pozostała nam północna obwodnica Ostrołęki. Powiat nie może za państwo polskie finansować tak wielkiej inwestycji. Mamy prawo oczekiwać, że środki z KPO na północną część obwodnicy Ostrołęki zostaną przyznane. Oczekujemy w napięciu decyzji nowego rządu, mamy parlamentarzystów z Ostrołęki, którzy są z różnych opcji. Myślę, że powinni być o to pytani. Także o to, czy zabiegają, żeby szprycha numer 3 nie została zlikwidowana.
Fot. Starostwo Powiatowe i Tygodnik Ostrołęcki