Umowa z wykonawcą budowy mostu na Narwi podpisana
W miejscu, gdzie za 2,5 roku ma być gotowy most - nad Narwią w Teodorowie 1 sierpnia podpisana została umowa z wykonawcą budowy przeprawy wraz z dojazdami.
- Serdecznie państwa witam na bardzo ważnym dla naszego powiatu i jego mieszkańców wydarzeniu. Znajdujemy się w miejscu, gdzie, choć może niektórym nadal trudno w to uwierzyć, zbudowany zostanie most na Narwi - witając gości mówiła Magdalena Mrozek Rawa, zastępca dyrektora wydziału organizacji i nadzoru Starostwa Powiatowego w Ostrołęce.
A wśród gości byli parlamentarzyści, radni sejmiku województwa mazowieckiego, wójtowie gmin, radni powiatu, przedstawiciele BGK, Wód Polskich, przedsiębiorców, służb mundurowych, transportowców oraz wykonawcy.
Wykonawcą jest konsorcjum Domost Sp. z o.o., Mostostal Kielce S.A. i Raitil Sp. z o.o.
List do uczestników uroczystości, na ręce starosty skierował wiceminister infrastruktury Rafał Weber, wskazując, że "jest niezwykle rad, że most w Teodorowie jest inwestycją, która wkracza w fazę budowy".
- Budowa każdej dużej inwestycji to praca zbiorowa, wymagająca zaangażowania wielu ludzi i instytucji - mówił starosta ostrołęcki Stanisław Kubeł. Przypomniał, że pomysł na to zadanie narodził się 4 lata temu, kiedy powstawał rządowy fundusz wspierania budowy dróg. Jednym z komponentów był program Mosty dla regionów. - Mieliśmy do wyboru albo dusić się w zakorkowanej Ostrołęce, albo szukać rozwiązań. Szukaliśmy koncepcji i rozwiązania nowoczesnego, w czym pomógł nam Instytut Badawczy Dróg i Mostów. Za nami są dwa etapy tego zadania: prace koncepcyjne oraz dokumentacja techniczna. Żmudne prace, które trwają dłużej niż sama realizacja - zaznaczył starosta. I dodał: - Chciałem serdecznie podziękować wszystkim osobom i instytucjom, które wspierały i wspierają realizację tego przedsięwzięcia.
- Przed nami realizacja mostu za kwotę 124 mln 193 tys. zł, choć w umowie mamy klauzule dotyczące ewentualnych waloryzacji, bo nie wiemy jak będzie przedstawiała się inflacja. Ryzyko ponosi i zamawiający, i wykonawca - mówił Stanisław Kubeł.
Koszt realizacji zadania wynosi 124 193 099,99 zł. Na budowę tego mostu Powiat Ostrołęcki otrzymał dofinansowanie w ramach Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg w wysokości 98,4 mln zł.
W kosztach budowy mostu partycypują również gmina Lelis – kwotą 1 617 000 zł oraz gmina Rzekuń - 1 014 000 zł.
- To niewątpliwie jedno z najciekawszych zadań, które będziemy realizować - mówił Łukasz Siwek, pełnomocnik konsorcjum. - Na tym niespełna 4-kilometrowym odcinku drogi mamy do przebudowy szereg sieci gazowych, energetycznych, elektrotechnicznych, wodociągowych, kanalizacyjnych. Ponadto do budowy mamy kilka obiektów, w tym sześć przepustów i dwa mosty: na Rozodze i Narwi. Most przez Narew będzie wisienką na torcie. Jego konstrukcja będzie stalowo-żelbetowa o szerokości obiektu 13,75 m, w tym 7-metrowy pas jezdni, a 3,7 m - ciąg pieszo-rowerowy. Most będzie posadowiony na prawie 130 palach. Czteroprzęsłowy obiekt o długości prawie 250 m.
Umowę 1 sierpnia podpisali starosta Stanisław Kubeł, wicestarosta Krzysztof Parzychowski, skarbnik Powiatu Aldona Kuciej. Wykonawcę reprezentował pełnomocnik konsorcjum Łukasz Siwek.
Budowa zaplanowana jest na lata 2023–2026. Umowa z wykonawcą przewiduje termin realizacji 30 miesięcy od daty podpisania umowy, co oznacza że most budowa mostu wraz z drogami dojazdowymi powinna zakończyć się do końca stycznia 2026 roku.
O inwestycji
W ramach zadania wybudowany zostanie most na rzece Narew w postaci czteroprzęsłowego ustroju ze stalowych belek blachownicowych. Zaprojektowano obiekt mostowy zespolony stalowo-betonowy o długości całkowitej 247,7 m i szerokości całkowitej 13,75 m.
Na obiekcie mostowym zaprojektowano jezdnię drogi powiatowej klasy G o przekroju 2 x 3,50 m wraz z ciągiem pieszo – rowerowym o szerokości 3 m.
W zakres inwestycji wchodzi również budowa trasy głównej drogi powiatowej klasy G, długości 3642,39 m i przekroju 2 x 3,50 m, łączącej drogę krajową nr 61 w miejscowości Teodorowo z drogą powiatową nr 2539W w miejscowości Łęg Przedmiejski.
Wzdłuż drogi została zaprojektowana infrastruktura dla pieszych i rowerzystów w postaci ścieżki pieszo-rowerowej i miejscowo chodnika. Na początku i końcu trasy głównej zaprojektowano skrzyżowania o ruchu okrężnym. Dodatkowo w ramach zadania zostaną wykonane drogi „bis” zapewniające bezpieczny dojazd do przyległych nieruchomości.
Zakres całego zadania obejmuje:
- budowę mostu przez rz. Narew, budowę mostu przez rz. Mała Rozoga i przejazdu gospodarczego w ciągu projektowanej przeprawy mostowej,
- budowę drogi powiatowej stanowiącej dojazd do mostu,
- budowę systemu dodatkowych jezdni obsługujących sąsiadujące z drogą tereny i nieruchomości jako dojazdy do mostu,
- rozbudowę istniejących skrzyżowań drogowych z projektowaną drogą powiatową – rondo zachodnie i rondo wschodnie wraz z wlotami,
- przebudowę elementów istniejącej infrastruktury technicznej kolidujących z drogą powiatową (w tym: przebudowę infrastruktury telekomunikacyjnej, przebudowę kanalizacji sanitarnej, przebudowę sieci wodociągowej, przebudowę sieci gazowej, przebudowę linii napowietrznych średniego i wysokiego napięcia),
- wykonanie przepustów pod drogą, drogami i zjazdami,
- budowę ścieżek pieszo-rowerowych wzdłuż projektowanej inwestycji,
- budowę systemu kanalizacji deszczowej oraz rowów drogowych (w tym likwidacji, przebudowie istniejących rowów),
- budowę i przebudowę oświetlenia ulicznego,
- budowę kanału technologicznego,
- budowę urządzeń bezpieczeństwa ruchu.