Obwodnica Ostrołęki coraz bliżej. Podpisano dwie umowy na opracowanie projektów
Powiat Ostrołęcki był dziś gospodarzem bardzo ważnego wydarzenia. W Starostwie Powiatowym została podpisana umowa z wykonawcą opracowania dokumentacji projektowej dla niezwykle ważnej dla Powiatu inwestycji, jaką jest budowa obwodnicy Ostrołęki w ciągu dróg wojewódzkich nr 544 i 627 wraz z budową w nowym przebiegu drogi wojewódzkiej nr 627 do rejonu węzła drogi ekspresowej S61 "Komorowo".
Umowę podpisał Grzegorz Obłękowski, dyrektor Mazowieckiego Zarządu Dróg Wojewódzkich w Warszawie oraz prezes wyłonionego w postępowaniu przetargowym biura Arkas-Projekt z Olsztyna. Koszt opracowania koncepcji to 5,8 mln zł.
Zgodnie z dokumentami planistycznymi obwodnica ma przebiegać w pełnym "ringu" wokół miasta, a nowy ślad drogi 627 ma zostać poprowadzony wzdłuż linii kolejowej. Z uwagi na ogromny zakres inwestycji i połączenie dróg różnej kategorii, zadanie zostanie zrealizowane przez trzech partnerów: Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad, Powiat Ostrołęcki oraz Województwo Mazowieckie. Władze Mazowsza odpowiedzialne będą za odcinek po wschodniej i południowej stronie Ostrołęki w ciągu drogi wojewódzkiej nr 627 tj. od skrzyżowania z drogą krajową nr 61 do projektowanego skrzyżowania z nowym przebiegiem drogi wojewódzkiej nr 627 w kierunku Ostrowi Mazowieckiej oraz od projektowanego skrzyżowania w kierunku Ostrowi Mazowieckiej do skrzyżowania z drogą krajową nr 61 po zachodniej stronie Ostrołęki.
Gośćmi tego wydarzenia byli radni Sejmiku Województwa Mazowieckiego – Mirosław Augustyniak i Marcin Grabowski, którzy wpierają starania Powiatu w realizacji tego ogromnego i ważnego zadania inwestycyjnego; wójtowie gmin: Olszewo-Borki – Aneta Larent, Lelis – Stefan Prusik, Troszyn – Edwin Mierzejewski, dyrektor Zarządu Dróg Powiatowych Grzegorz Bakuła, Mirosław Szczepankowski ze Zrzeszenia Przewoźników Drogowych w Ostrołęce, Piotr Liżewski - przewodniczący Rady Powiatu, Stanisław Lipka – przewodniczący Komisji Budżetu i Rozwoju Gospodarczego Rady Powiatu. Obecny był także starosta ostrowski Zbigniew Chrupek, starosta ostrołęcki Stanisław Kubeł i wicestarosta Krzysztof Parzychowski.
Dziś także została podpisana przez Powiat Ostrołęcki umowa z wykonawcą, firmą Dromacc z siedzibą w Ostrołęce na opracowanie dokumentacji projektowej zadania pn. „Rozbudowa drogi powiatowej Zamość-Gostery-gr województwa (Głębocz)” o długości ok 13,5 km.
Łączna długość wszystkich odcinków drogowych planowanej obwodnicy Ostrołęki to około 90 km, w tym realizowanych przez Mazowiecki Zarząd Dróg Wojewódzkich – 47 km, Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad – 13,99 km i Powiat Ostrołęcki – 28,35 km.
Zanim jeszcze doszło do podpisania umowy starosta przedstawił na jakim etapie jest obecnie budowa obwodnicy.
- Najbardziej zaawansowanym projektem jest przeprawa przez Narew w Teodorowie w ramach rządowego programu "Mosty dla regionu". Tę część obwodnicy stanowi most wraz z blisko 4-kilometrowym odcinkiem łączącym DK nr 61 z drogą Ostrołęka- Łęg Przedmiejski. Trwa procedura wydania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej. Przewidujemy uzyskanie jej na koniec marca i wówczas będziemy gotowi do wyłonienia w postępowaniu wykonawcy obiektu - mówił Stanisław Kubeł.
Kolejny odcinek obwodnicy, który jest w projektowaniu przez firmę Drogowiec z Białegostoku to droga łącząca DK nr 53 w Antoniach z drogą powiatową nr 2539W w Łęgu Przedmiejskim. Prowadzona jest analiza społeczna, techniczna, ekonomiczna i środowiskowa w celu wyłonienia optymalnego wariantu trasy.
Z kolei GDDKiA wykonuje dokumentację techniczną obwodnicy od Szwendrowego Mostu do planowanego ronda w Nożewie - odcinek o długości ok. 14 km. Jest na etapie wydawania decyzji środowiskowych.
Powiat wraz z gminą Troszyn wykonał odcinek Troszyn-Zamość w ramach Funduszu Dróg Samorządowych. Obecnie trwają prace projektowe przez firmę As Projekt z Warszawy obwodnicy Troszyna, która stanowi 2,5- kilometrowy odcinek planowanej obwodnicy Ostrołęki i połączenie do międzynarodowego korytarza Via Baltika.