Wydział Gospodarki Nieruchomościami
Budynek przy ul. Gen. Fieldorfa "Nila" 15
Dyrektor - Halina Koźlarzewska
tel. 29 714 16 10
Do zadań Wydziału Gospodarki Nieruchomościami – „GN” należy realizacja zadań z zakresu gospodarki nieruchomościami stanowiącymi własność Skarbu Państwa i Powiatu, a w szczególności:
W ZAKRESIE GOSPODARKI NIERUCHOMOŚCIAMI SKARBU PAŃSTWA I POWIATU:
1) tworzenie i prowadzenie ewidencji nieruchomości wchodzących w skład zasobu Skarbu Państwa i powiatu;
2) określanie wartości nieruchomości pozostających w zasobach;
3) sporządzanie planu wykorzystania zasobów;
4) zlecanie zabezpieczenia nieruchomości przed uszkodzeniem lub zniszczeniem;
5) oddawanie nieruchomości wchodzących w skład zasobu w najem i dzierżawę oraz naliczanie należności z tych tytułów;
6) ustalanie cen nieruchomości przekazanych w użytkowanie wieczyste, zarząd lub użytkowanie, a także ustalanie opłat rocznych z tych tytułów i stosowanie przysługujących bonifikat od opłat rocznych;
7) prowadzenie bieżącej aktualizacji ustalonych opłat rocznych z tytułu zarządu, prowadzenie postępowania dowodowego i wydawanie decyzji o zmianie wysokości opłaty;
8) prowadzenie bieżącej aktualizacji ustalonych opłat z tytułu użytkowania wieczystego, prowadzenie postępowania dowodowego, wypowiadanie obowiązującej wysokości opłaty rocznej oraz składanie propozycji dotyczących ustalenia nowej opłaty rocznej;
9) przekazywanie dokumentacji do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w przypadku złożenia wniosku przez stronę kwestionującą ustaloną wysokość opłaty rocznej oraz udział w postępowaniu przed Kolegium;
10) ustalanie na wniosek strony innych terminów uiszczania opłat rocznych z tytułu użytkowania wieczystego i zarządu;
11) ustalanie w drodze decyzji administracyjnej ceny nieruchomości i wysokości opłaty rocznej z tytułu zarządu, w stosunku do nieruchomości przekazanych nieodpłatnie w zarząd przed dniem 1 stycznia 1998 r.;
12) ustalanie ceny nieruchomości, wysokości stawki procentowej i opłaty rocznej w drodze wypowiedzenia dla użytkowników wieczystych nieruchomości, dla których opłata roczna nie została ustalona przed dniem 1 stycznia 1998 r.;
13) zmiany wysokości stawek procentowych opłat rocznych z tytułu użytkowania wieczystego w drodze wypowiedzenia dla nieruchomości oddanych w użytkowanie wieczyste przed dniem 1 stycznia 1998 r.;
14) prowadzenie sprawozdawczości dot. nieruchomości stanowiących własność Skarbu Państwa i Powiatu, w szczególności także w zakresie nieruchomości wchodzących w skład zasobów nieruchomości;
15) przejmowanie nieruchomości do zasobów nieruchomości Skarbu Państwa i Powiatu;
16) przygotowywanie do zbycia nieruchomości wchodzących w skład zasobu Skarbu Państwa i Powiatu;
17) administrowanie nieruchomościami stanowiącymi własność Skarbu Państwa wchodzącymi w skład zasobu nieruchomości;
18) przygotowywanie dokumentacji do prowadzenia postępowania sądowego o własność lub inne prawa rzeczowe na nieruchomości, o roszczenie ze stosunku najmu lub dzierżawy, o stwierdzenie nabycia spadku, o stwierdzenie nabycia własności nieruchomości przez zasiedzenie oraz o wpis w księdze wieczystej lub o założenie księgi wieczystej;
19) przygotowywanie wykazów nieruchomości przeznaczonych do sprzedaży, do oddania w użytkowanie wieczyste, użytkowanie, najem lub dzierżawę;
20) zawiadamianie byłych właścicieli, najemców lokali mieszkalnych, a także osób, którym przysługuje roszczenie o nabycie nieruchomości o przysługującym im pierwszeństwie w przypadku zbywania nieruchomości;
21) przygotowywanie i prowadzenie przetargów na nieruchomości Skarbu Państwa i Powiatu przeznaczone do sprzedaży lub oddania w użytkowanie wieczyste wraz
z przygotowaniem dokumentów do uzyskania zgody Wojewody lub Rady Powiatu na zbycie oraz do zawarcia umowy notarialnej;
22) prowadzenie postępowania i przygotowanie niezbędnej dokumentacji oraz umów
w sprawie oddania w użytkowanie wieczyste lub sprzedaży nieruchomości w trybie bezprzetargowym;
23) prowadzenie postępowania, w tym również przetargowego, i przygotowanie umów użyczenia i użytkowania, jako ograniczonego prawa rzeczowego;
24) przygotowywanie dokumentacji dla dokonania darowizny nieruchomości na cele publiczne lub na rzecz innej jednostki samorządu terytorialnego lub Skarbu Państwa, a także prowadzenie spraw z zakresu zamiany nieruchomości;
25) przygotowywanie umów sprzedaży prawa użytkowania wieczystego;
26) prowadzenie postępowania i przygotowanie umów w sprawie sprzedaży lokali na rzecz ich najemców lub dzierżawców wraz z ustanowieniem odrębnej własności lokali, ustaleniem praw i obowiązków właścicieli lokali, a także prowadzenie postępowania w sprawach sprzedaży lokali mieszkalnych w trybie ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. (lokale zakładowe) oraz ustawy o gospodarce nieruchomościami;
27) prowadzenie postępowania i przygotowanie dokumentacji dotyczącej ustanowienia odrębnej własności lokali;
28) przygotowywanie dokumentacji i oddawanie w użytkowanie wieczyste gruntów pozostających w użytkowaniu spółdzielni, związków spółdzielczych oraz innych osób prawnych, którym przysługuje roszczenie o ustanowienie prawa użytkowania wieczystego i które złożyły wniosek przed dniem 31 grudnia 1996 r.;
29) przygotowywanie umów użytkowania wieczystego lub wydawanie decyzji o przekazaniu nieruchomości w trwały zarząd posiadaczom gruntów, którzy nie legitymują się dokumentami o przekazaniu im tych nieruchomości, wydanymi w formie przewidzianej prawem w dniu 5 grudnia 1990 r.;
30) przygotowywanie umów użytkowania wieczystego dla osób prawnych i fizycznych, które do dnia 5 grudnia 1990 r. uzyskały ostateczne decyzje lokalizacyjne lub pozwolenia na budowę i złożyły wnioski o uregulowanie stanu prawnego przed dniem utraty ważności tych decyzji;
31) przygotowywanie umów użytkowania wieczystego dla spółdzielni i ich związków, Krajowej Rady Spółdzielczej i innych osób prawnych, które zabudowały grunty Skarbu Państwa do dnia 5 grudnia1990 r. za zezwoleniem właściwego organu i zgłosiły roszczenia przed dniem 31 grudnia 1996 r.;
32) prowadzenie postępowania i przygotowanie umów użytkowania wieczystego gruntów zabudowanych garażami przed 5 grudnia 1990 r.;
33) wydawanie decyzji o przekazaniu nieruchomości w trwały zarząd państwowym i powiatowym jednostkom organizacyjnym nie posiadającym osobowości prawnej;
34) wydawanie decyzji o wygaśnięciu trwałego zarządu;
35) wydawanie decyzji o przekazywaniu trwałego zarządu między jednostkami organizacyjnymi na ich wniosek;
36) przyjmowanie wniosków o przejęcie nieruchomości lub ich części, zbędnych dotychczasowym zarządcom;
37) występowanie z żądaniem rozwiązania umowy użytkowania wieczystego przed upływem ustalonego okresu stosownie do art. 240 Kodeksu cywilnego, jeżeli użytkownik wieczysty korzysta z nieruchomości w sposób sprzeczny z ustalonym w umowie, a w szczególności jeżeli jej nie zabudował w ustalonym terminie;
38) ustalanie cen nieruchomości stanowiących własność Skarbu Państwa lub powiatu, a także ustalanie stawek procentowych i wysokości opłat rocznych za użytkowanie wieczyste i trwały zarząd;
39) stosowanie bonifikat od ceny nieruchomości, a także bonifikat od opłat rocznych za nieruchomości przekazywane w użytkowanie wieczyste i trwały zarząd;
40) występowanie z żądaniem zwrotu kwoty równej udzielonej bonifikacie, jeżeli nabywca przed upływem 10 lat zbył nieruchomość lub wykorzystał na inne cele;
41) wydawanie decyzji o pozbawieniu udzielonej bonifikaty przy oddawaniu nieruchomości w trwały zarząd, jeżeli nastąpiła trwała zmiana celu wykorzystywania nieruchomości lub nieruchomość oddana została w najem lub dzierżawę;
42) wydawanie decyzji o ustaleniu terminów zabudowy nieruchomości stanowiących przedmiot użytkowania wieczystego;
43) ustalanie terminów zabudowy nieruchomości oddanych w użytkowanie wieczyste lub przekazywanych w trwały zarząd, a także terminów dodatkowych;
44) ustalanie w drodze decyzji dodatkowej opłaty rocznej po bezskutecznym upływie terminu zagospodarowania nieruchomości;
45) protokolarne przekazywanie Ministrowi Spraw Wewnętrznych i Administracji nieruchomości niezbędnych do wykonywania zadań statutowych jednostek wymienionych w art. 60 ust. 1 i art. 61 ustawy o gospodarce nieruchomościami;
46) przekazywanie w trwały zarząd zarządcom dróg publicznych nieruchomości zajętych pod drogi krajowe i powiatowe, w tym również Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad;
47) występowanie z wnioskiem o dokonywanie podziału nieruchomości oraz wydawanie opinii o podziale nieruchomości stanowiących własność Skarbu Państwa;
48) wydawanie decyzji o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego przysługującego osobom fizycznym i niektórym osobom prawnym w prawo własności, ustalanie należności za nabycie prawa własności oraz zabezpieczanie wierzytelności poprzez ustanowienie hipoteki;
49) uczestniczenie w postępowaniach regulacyjnych prowadzonych przez komisje majątkowe i komisję regulacyjną w zakresie zwrotu majątków kościołów, związków wyznaniowych, kościelnych osób prawnych, gmin wyznaniowych żydowskich;
50) ustalania w drodze decyzji wysokości odszkodowania za nieruchomości przejęte pod drogi publiczne.
W ZAKRESIE WYWŁASZCZEŃ NIERUCHOMOŚCI, CZASOWYCH ZAJĘĆ I ZWROTÓW NIERUCHOMOŚCI:
1) prowadzenie postępowania ofertowego dotyczącego nabycia nieruchomości w drodze umowy notarialnej niezbędnej dla realizacji celów publicznych;
2) wszczynanie postępowania wywłaszczeniowego;
3) występowanie do właściwych sądów o ujawnienie wpisów dotyczących wszczęcia postępowania wywłaszczeniowego w księgach wieczystych;
4) orzekanie o wywłaszczeniu, odszkodowaniu, nadaniu nieruchomości zamiennej oraz o zwrocie nieruchomości;
5) wypłacanie odszkodowań za wywłaszczane nieruchomości;
6) przygotowywanie wniosków o ujawnienie decyzji wywłaszczeniowej w księgach wieczystych oraz ewidencji gruntów;
7) wydawanie decyzji dotyczących ograniczenia korzystania z nieruchomości i zezwolenia na zakładanie i przeprowadzanie ciągów drenażowych, przewodów i urządzeń do przesyłania płynów, pary, gazów i energii elektrycznej oraz urządzeń technicznych, łączności i sygnalizacji;
8) ustalanie odszkodowania za straty wyrządzone na skutek ograniczenia korzystania z nieruchomości;
9) orzekanie o zwrocie nieruchomości wywłaszczonej, odmowie zwrotu i umorzeniu postępowania;
10) przygotowywanie dokumentacji do rozliczenia zwaloryzowanego odszkodowania
w przypadku zwrotu nieruchomości na rzecz byłego właściciela;
11) występowanie do właściwych sądów o ujawnienie decyzji o zwrocie nieruchomości w księgach wieczystych, a także w ewidencji gruntów.
W ZAKRESIE USTAWY O POSTĘPOWANIU W SPRAWACH DOTYCZĄCYCH POMOCY PUBLICZNEJ:
1) wyrażanie zgody na inny niż ustawowy termin płatności opłaty rocznej z tytułu użytkowania wieczystego gruntów;
2) wydawanie zaświadczeń o udzielonej pomocy de minimis.
W ZAKRESIE USTAWY PRZEPISY WPROWADZAJĄCE REFORMĘ ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ W CZĘŚCI DOTYCZĄCEJ MIENIA POWIATU:
1) przygotowywanie dokumentacji inwentaryzacyjnej mienia ruchomego i nieruchomego Skarbu Państwa podlegającego przejęciu przez Powiat dla wszystkich jednostek organizacyjnych starostwa oraz dróg powiatowych ,
2) przygotowywanie dokumentacji i wniosków do Wojewody Mazowieckiego w sprawie przejęcia mienia,
3) regulowanie w księgach wieczystych spraw własności mienia nieruchomego przejętego przez Powiat,
4) regulacja stanu prawnego gruntów prywatnych zajętych pod drogi powiatowe w dniu 31.12.1998 r., przygotowywanie wniosków do Wojewody o wydanie decyzji oraz wnioskowanie o wpis prawa własności dróg w księgach wieczystych;
5) w zakresie ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym - dokonywanie uzgodnień projektów studium i planów zagospodarowania przestrzennego gmin w zakresie prawa własności nieruchomości Skarbu Państwa i Powiatu.
W ZAKRESIE USTAWY O LASACH:
1) prowadzenie postępowania i przygotowanie decyzji lub protokołu w sprawie przekazania w zarząd Lasów Państwowych, stanowiących własność Skarbu Państwa, gruntów przeznaczonych do zalesienia w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego albo w decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu;
2) wydawanie decyzji o ustanowieniu na rzecz Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad nieodpłatnie, z mocy prawa trwałego zarządu w stosunku do nieruchomości przeznaczonych na drogi krajowe, stanowiących własność Skarbu Państwa, zarządzanych przez Lasy Państwowe z dniem, w którym decyzja o ustaleniu lokalizacji drogi krajowej stała się ostateczna;
3) wnioskowanie o przekazanie przez Lasy Państwowe osobie prawnej lub innej jednostce organizacyjnej nie posiadającej osobowości prawnej:
a) gruntów leśnych lub rolnych znajdujących się w zarządzie Lasów Państwowych,
w przypadku zmiany ich przeznaczenia na cele nierolnicze,
b) nieprzydatnych dla potrzeb gospodarki leśnej budynków i budowli wraz z gruntem niezbędnym do korzystania z nich.
W ZAKRESIE GOSPODARKI NIERUCHOMOŚCIAMI ROLNYMI:
1) przygotowywanie wniosków do Wydziału Ksiąg Wieczystych dotyczących nieruchomości rolnych Skarbu Państwa;
2) składanie wraz z niezbędną dokumentacją wniosku o wpis do księgi wieczystej prawa własności nieruchomości przejętych na cele reformy rolnej;
3) załatwianie spraw wynikających z dekretu z dnia 18 kwietnia 1955 r. o uwłaszczeniu i uregulowaniu innych spraw związanych z reformą rolną i osadnictwem rolnym;
4) wydawanie decyzji administracyjnych w zakresie nieodpłatnego przyznania własności działek na rzecz osób którym przysługuje prawo dożywotniego rolniczego użytkowania działki gruntu z tytułu przekazania gospodarstwa rolnego na rzecz Skarbu Państwa (art. 118 ustawy o ubezpieczeniu społecznym rolników);
5) wydawanie decyzji w zakresie nieodpłatnego przekazania na własność działek gruntu właścicielom budynków znajdujących się na terenie gruntu wchodzącego w skład gospodarstwa rolnego przekazanego na rzecz Skarbu Państwa (art. 6 ustawy o zmianie ustawy o ubezpieczeniu społecznym rolników indywidualnych i członków ich rodzin oraz zmianie ustawy o podatku rolnym).
W ZAKRESIE USTAWY O ZAGOSPODAROWANIU WSPÓLNOT GRUNTOWYCH:
1) ustalanie, które nieruchomości stanowią wspólnotę bądź mienie gminne;
2) ustalanie wykazu osób uprawnionych do udziału we wspólnocie oraz wykazu obszarów gospodarstw przez nich posiadanych i wielkości przysługujących im udziałów we wspólnocie.
W ZAKRESIE USTAWY O KRAJOWYM ZASOBIE NIERUCHOMOŚCI:
1) sporządzenia wykazów nieruchomości Skarbu Państwa, którymi gospodaruje starosta i przekazanie ich do Krajowego Zasobu Nieruchomości, niezwłocznie po zatwierdzeniu przez Wojewodę Mazowieckiego;
2) nieodpłatne przekazanie nieruchomości do KZN;
3) wydanie decyzji potwierdzającej wygaśnięcie trwałego zarządu gruntów przekazanych do KZN,
W ZAKRESIE USTAWY – PRAWO WODNE:
1) stwierdzanie w drodze decyzji, na wniosek właściwego podmiotu, przejście do zasobu gruntów pokrytych śródlądowymi wodami płynącymi oraz ich wykreślenie z zasobu.
2. Szczegółowa struktura Wydziału:
1) Dyrektor Wydziału;
2) wieloosobowe stanowisko ds. gospodarki nieruchomościami;
3) pomoc administracyjna.