Wydział Finansowy
Skarbnik Powiatu - Aldona Kuciej
tel. 29 764 24 54 wew. 120
fax: 29 764 23 05
1. Do zadań Wydziału Finansowego – „FN” – należy prowadzenie spraw związanych z opracowaniem projektu budżetu Powiatu, zapewnienie obsługi finansowo-księgowej Powiatu i Starostwa Powiatowego, organizowanie i nadzorowanie prawidłowości prowadzenia
rachunkowości przez jednostki organizacyjne Powiatu oraz sporządzanie sprawozdawczości budżetowej, a w szczególności:
1) opracowywanie projektu uchwały budżetowej wraz z uzasadnieniem i przekazywanie tego dokumentu Radzie Powiatu i Regionalnej Izbie Obrachunkowej celem zaopiniowania,
2) opracowywanie projektu uchwały w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej wraz z objaśnieniem i przekazywanie tego dokumentu Radzie Powiatu i Regionalnej Izbie Obrachunkowej celem zaopiniowania,
3) współpraca ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi Powiatu oraz wydziałami Starostwa Powiatowego w zakresie:
a) ustalania propozycji do projektu budżetu i ich weryfikacji,
b) opracowania i zatwierdzania planów finansowych jednostek,
c) bieżącej realizacji budżetu,
d) dokonywania zmian w planach finansowych jednostek,
4) przygotowywanie projektu uchwały Zarządu Powiatu w sprawie ustalenia ostatecznych kwot dochodów i wydatków jednostek organizacyjnych Powiatu, wynikających z podjętej uchwały budżetowej na dany rok,
5) opracowywanie projektów uchwał w sprawach:
a) zmian w budżecie Powiatu,
b) zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej,
c) zmian w planach finansowych jednostek organizacyjnych Powiatu,
d) zatwierdzania sprawozdań z wykonania budżetu i sprawozdań finansowych oraz w sprawie absolutorium dla Zarządu Powiatu,
6) sporządzanie:
a) informacji o przebiegu wykonania budżetu Powiatu za pierwsze półrocze danego roku,
b) informacji o kształtowaniu się Wieloletniej Prognozy Finansowej, w tym o przebiegu realizacji zawartych w niej przedsięwzięć,
c) rocznego sprawozdania opisowego z wykonania budżetu Powiatu,
d) informacji o stanie mienia Powiatu,
7) sporządzanie dla Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego miesięcznych informacji z wykorzystania dotacji celowych przyznanych z budżetu Państwa na realizację zadań z zakresu administracji rządowej, zleconych do wykonania Powiatowi – w zakresie pomocy społecznej,
8) wprowadzanie do edytora aktów prawnych uchwał Rady Powiatu w sprawach uchwalenia budżetu i zmian w budżecie,
9) sporządzanie kwartalnych i rocznych informacji o wykonaniu budżetu Powiatu oraz o udzielonych umorzeniach należności budżetowych i przekazywanie do publikacji w BIP,
10) przygotowywanie dokumentacji dotyczącej zaciągania przez Powiat zobowiązań finansowych, tj. pożyczek, kredytów bankowych i obligacji,
11) bieżąca obsługa zobowiązań z tytułu zaciągniętych kredytów, pożyczek i obligacji,
12) opracowywanie projektów przepisów wewnętrznych dotyczących prowadzenia rachunkowości oraz planów kont dla organu (Powiatu) oraz Starostwa Powiatowego,
13) przygotowywanie zasad prowadzenia i rozliczania inwentaryzacji,
14) dokonywanie aktualizacji i umorzeń środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych,
15) rozliczanie inwentaryzacji,
16) sporządzanie sprawozdawczości o stanie majątku trwałego do GUS,
17) prowadzenie ewidencji księgowej w ujęciu syntetycznym i analitycznym, zgodnie z wymogami ustawy o rachunkowości i ustawy o finansach publicznych wraz z rozporządzeniami wykonawczymi, a w szczególności:
a) wydatków budżetowych związanych z realizacją zadań wynikających z planów finansowych budżetu Starostwa,
b) dochodów budżetowych,
18) prowadzenie wyodrębnionej ewidencji finansowo-księgowej dla projektów realizowanych z udziałem dotacji z budżetu środków europejskich,
19) zasilanie w środki pieniężne wszystkich jednostek budżetowych Powiatu,
20) przyjmowanie od jednostek organizacyjnych Powiatu obowiązującej sprawozdawczości budżetowej, ich analiza i weryfikacja pod względem zgodności z prawem,
21) sporządzanie zbiorczych miesięcznych, kwartalnych, półrocznych oraz rocznych sprawozdań z wykonania budżetu Powiatu i przekazywanie ich do Regionalnej Izby Obrachunkowej, Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego i Najwyższej Izby Kontroli,
22) sporządzanie sprawozdań finansowych, w tym: bilansu, rachunku zysku i strat, zmian w funduszu jednostki, informacji dodatkowej,
23) wystawianie faktur VAT,
24) prowadzenie ewidencji sprzedaży i zakupów z tytułu VAT,
25) prowadzenie scentralizowanej ewidencji i rozliczeń podatku VAT Powiatu oraz sporządzanie miesięcznych deklaracji i przekazywanie ich do Urzędu Skarbowego,
26) obsługa Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych oraz prowadzenie ewidencji przychodów i rozchodów tego funduszu,
27) przyjmowanie i zwroty wpłacanego wadium,
28) prowadzenie ewidencji analitycznej należności budżetu Powiatu,
29) rozliczanie dochodów dotyczących realizacji zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych jednostce samorządu terytorialnego ustawami, przekazywanie wykonanych dochodów do budżetu Państwa oraz sporządzanie sprawozdań,
30) windykacja i egzekucja należności budżetowych Starostwa Powiatowego oraz Skarbu Państwa,
31) nadzór nad prawidłową realizacją wszystkich zadań budżetowych oraz przestrzeganiem dyscypliny budżetowej przez wszystkie jednostki finansowane z budżetu Powiatu,
32) prowadzenie dokumentacji płacowej:
a) naliczanie wynagrodzeń pracownikom Starostwa oraz zasiłków z ubezpieczenia społecznego,
b) dokonywanie zgłoszeń, zmian i korekt do ubezpieczeń społecznych i ubezpieczenia zdrowotnego uprawnionych osób zgodnie z obowiązującymi przepisami,
c) prowadzenie dokumentacji do Urzędu Skarbowego z tytułu świadczeń objętych podatkiem dochodowym od osób fizycznych,
d) sporządzanie informacji o osiągniętych dochodach i pobranych zaliczkach na podatek dochodowy,
e) przygotowywanie zaświadczeń o zatrudnieniu i wynagrodzeniu do celów emerytalno-rentowych dla obecnych oraz byłych pracowników Starostwa,
f) sporządzanie sprawozdawczości o wynagrodzeniu do GUS,
g) sporządzanie rocznych informacji do ZUS w celu ustalenia składki wypadkowej,
h) sporządzanie informacji do ZUS o wysokości dochodów osiąganych przez pracujących emerytów,
i) rozliczanie należności z tytułu umów cywilnoprawnych,
j) naliczanie i rozliczanie wpłat na PPK od wynagrodzeń i umów cywilnoprawnych z osobami fizycznymi,
33) prowadzenie obsługi kasowej:
a) przyjmowanie wpłat z tytułu opłat komunikacyjnych, opłat geodezyjnych, opłaty skarbowej i pozostałych dochodów,
b) dokonywanie wypłat zaliczek, świadczeń z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych oraz pozostałych wypłat gotówkowych,
c) odprowadzanie przyjętych wpłat na właściwe rachunki bankowe oraz podejmowanie gotówki z banku,
d) sporządzanie codziennych raportów kasowych i przekazywanie ich wraz z dokumentacją do księgowości,
e) prowadzenie gospodarki drukami ścisłego zarachowania.
34) wykonywanie innych zadań wynikających z przepisów prawa.
2. Szczegółowa struktura Wydziału:
1) Skarbnik Powiatu – dyrektor,
2) główny księgowy Starostwa,
3) zastępca głównego księgowego,
4) wieloosobowe stanowisko ds. planowania i wykonywania budżetu,
5) wieloosobowe stanowisko ds. księgowości i sprawozdawczości budżetowej,
6) stanowisko ds. prowadzenia dokumentacji płacowej,
7) wieloosobowe stanowisko ds. obsługi kasowej,
8) wieloosobowe stanowisko – pomoc administracyjna.