Wydział Bezpieczeństwa, Ochrony Informacji Niejawnych i Audytu
Dyrektor - pełnomocnik ds. informacji niejawnej/audytor wewnętrzny - Artur Romanik
tel. 29 764 49 32 wew. 150, 152, 153, 154
Do zadań Wydziału Bezpieczeństwa, Ochrony Informacji Niejawnych i Audytu – „BOA” należą sprawy z zakresu zarządzania kryzysowego, obronności, audytu, kontroli, ochrony informacji niejawnych oraz ochrony zdrowia a w szczególności:
1) w zakresie zarządzania kryzysowego i ochrony ludności:
a) gromadzenie i przetwarzanie danych oraz ocena zagrożeń występujących na obszarze Powiatu,
b) monitorowanie, analizowanie i prognozowanie rozwoju zagrożeń na obszarze Powiatu,
c) dostarczanie niezbędnych informacji dotyczących aktualnego stanu bezpieczeństwa dla Powiatowego Zespołu Zarządzania Kryzysowego,
d) współpraca z gminnymi zespołami zarządzania kryzysowego,
e) zapewnianie funkcjonowania Powiatowego Zespołu Zarządzania Kryzysowego, w tym dokumentowanie jego prac,
f) zapewnianie funkcjonowania powiatowego centrum zarządzania kryzysowego, w tym: pełnienie całodobowego dyżuru w celu zapewnienia przepływu informacji na potrzeby zarządzania kryzysowego,
g) współdziałanie z centrami zarządzania kryzysowego organów administracji publicznej,
h) współpraca z podmiotami realizującymi monitoring środowiska,
i) współdziałanie z podmiotami prowadzącymi akcje ratownicze, poszukiwawcze i humanitarne,
j) dokumentowanie działań podejmowanych przez powiatowe centrum zarządzania kryzysowego,
k) realizacja zaleceń wojewody do powiatowych planów zarządzania kryzysowego,
l) opracowywanie i aktualizacja powiatowego planu zarządzania kryzysowego,
m) opracowywanie zaleceń do gminnych planów zarządzania kryzysowego,
n) opiniowanie oraz przedkładanie Staroście do zatwierdzenia gminnych planów zarządzania kryzysowego
o) planowanie wsparcia innych organów właściwych w sprawach zarządzania kryzysowego na terenie Powiatu,
p) realizacja zadań z zakresu ochrony infrastruktury krytycznej,
q) opracowywanie i aktualizacja powiatowego planu ochrony przed powodzią,
r) opracowywanie dokumentacji szkoleniowej z zakresu zarządzania kryzysowego,
s) obsługa kancelaryjno - biurowa Komisji Bezpieczeństwa i Porządku Miasta Ostrołęki i Powiatu,
t) przygotowywanie i organizowanie ewakuacji ludności, zwierząt i mienia II stopnia
na wypadek masowego zagrożenia,
u) planowanie i zapewnianie środków transportowych, warunków bytowych oraz pomocy przedmedycznej, medycznej i społecznej dla ludności ewakuowanej w ramach ewakuacji II stopnia;
2) w zakresie obronności:
a) planowanie i organizacja akcji kurierskiej na terenie powiatu:
- opracowywanie i utrzymywanie w aktualności planu akcji kurierskiej,
- współdziałanie z urzędami gmin, administracją wojskową, jednostkami wojskowymi w sprawach dotyczących zabezpieczenia potrzeb mobilizacyjnych i mobilizacyjnego rozwinięcia sił zbrojnych,
b) planowanie świadczeń osobistych i rzeczowych na potrzeby akcji kurierskiej,
c) organizowanie i prowadzenie szkoleń i treningów akcji kurierskiej,
d) opracowywanie planów i programów szkolenia obronnego, a także organizowanie szkolenia i prowadzenie dokumentacji szkoleniowej,
e) opracowywanie, uzgadnianie i przedkładanie do akceptacji planu operacyjnego funkcjonowania powiatu, a także stosownych programów obronnych,
f) opracowanie i uaktualnianie planu przygotowań podmiotów leczniczych w powiecie
na potrzeby obronne,
g) realizowanie przedsięwzięć związanych z przygotowaniem stanowiska kierowania Starosty zapewniającego realizację zadań obronnych w wyższych stanach gotowości obronnej państwa,
h) udział w opracowaniu projektu regulaminu organizacyjnego Starostwa na czas wojny,
i) opracowywanie i bieżące uaktualnianie dokumentów zapewniających sprawne wykonywanie zadań obronnych w wyższych stanach gotowości obronnej,
j) opracowywanie i uaktualnianie dokumentacji stałego dyżuru,
k) realizowanie przedsięwzięć związanych ze świadczeniami na rzecz obrony w zakresie potrzeb wynikających z zadań realizowanych przez Starostę,
l) planowanie i prowadzenie kontroli z zakresu realizacji zadań obronnych,
m) opracowywanie i bieżące aktualizowanie powiatowego planu ochrony zabytków;
3) w zakresie obrony cywilnej:
a) dokonywanie oceny stanu przygotowań obrony cywilnej,
b) opracowywanie i opiniowanie planów obrony cywilnej,
c) opracowywanie i uzgadnianie planów działania,
d) organizowanie szkoleń oraz ćwiczeń obrony cywilnej,
e) przygotowywanie i zapewnienie działania systemu wykrywania i alarmowania oraz systemu wczesnego ostrzegania o zagrożeniach,
f) tworzenie i przygotowywanie do działania jednostek organizacyjnych obrony cywilnej,
g) przygotowywanie i organizowanie ewakuacji ludności, zwierząt i mienia III stopnia w czasie zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny,
h) planowanie środków transportowych, warunków bytowych oraz pomocy przedmedycznej, medycznej i społecznej dla ludności ewakuowanej w ramach ewakuacji III stopnia,
i) planowanie ochrony płodów rolnych i zwierząt gospodarskich oraz produktów żywnościowych i pasz, a także ujęć i urządzeń wodnych na wypadek zagrożenia zniszczeniem,
j) wyznaczanie zakładów opieki zdrowotnej zobowiązanych do udzielenia pomocy medycznej poszkodowanych w wyniku masowego zagrożenia życia i zdrowia ludności oraz nadzorowanie przygotowania tych zakładów do niesienia tej pomocy,
k) zapewnienie dostaw wody pitnej dla ludności i wyznaczonych zakładów przemysłu spożywczego oraz wody dla urządzeń specjalnych dla likwidacji skażeń i do celów przeciwpożarowych,
l) współpraca z terenowymi organami administracji wojskowej,
m) współpraca z pełnomocnikami ds. ratownictwa medycznego i z terenowymi organami administracji wojskowej w zakresie dotyczącym realizowanych zadań,
n) nadzór nad przygotowaniem formacji obrony cywilnej i ratowników do prowadzenia działań ratowniczych,
o) ustalanie wykazu instytucji państwowych, przedsiębiorców i innych jednostek organizacyjnych oraz społecznych organizacji ratowniczych funkcjonujących na ich terenie, przewidzianych do prowadzenia przygotowań i realizacji przedsięwzięć w zakresie obrony cywilnej,
p) planowanie świadczeń osobistych i rzeczowych na potrzeby obrony cywilnej,
q) organizowanie i prowadzenie szkoleń, treningów i ćwiczeń obrony cywilnej,
r) prowadzenie ewidencji sprzętu obrony cywilnej zgodnie z zasadami gospodarki materiałowej,
s) planowanie i realizacja zaopatrywania organów i formacji obrony cywilnej w sprzęt, środki i umundurowanie a także zapewnienie odpowiednich warunków przechowywania, konserwacji, eksploatacji i wymiany tego sprzętu, środków i umundurowania,
t) przygotowywanie zadań dla Starostwa i gmin powiatu z zakresu obrony cywilnej i ochrony ludności, kontroli ich realizacji oraz koordynacji działań w tym zakresie,
u) nadzór nad magazynem sprzętu obrony cywilnej,
v) prowadzenie spraw związanych z ochroną ludności,
w) współudział z instytucjami i innymi jednostkami organizacyjnymi oraz społecznymi organizacjami ratowniczymi w zakresie obrony cywilnej i ochrony ludności;
4) w zakresie audytu wewnętrznego:
do zakresu działania audytora wewnętrznego należy wspieranie Starosty w realizacji celów i zadań przez systematyczną ocenę kontroli zarządczej oraz czynności doradcze. Ocena dotyczy w szczególności adekwatności, skuteczności i efektywności kontroli zarządczej w Starostwie oraz w jednostkach organizacyjnych Powiatu. Audytor wykonuje czynności związane w szczególności z:
a) oceną funkcjonowania systemu organizacyjnego w obszarze audytowanym,
b) przekazywaniem kierownikowi jednostki organizacyjnej oceny dotyczącej zgodności prowadzonej działalności z przepisami prawa oraz obowiązującymi w jednostce procedurami wewnętrznymi,
c) badaniem i oceną adekwatności, skuteczności i efektywności systemu kontroli zarządczej oraz zarządzania ryzykiem,
d) określeniem ewentualnych nieprawidłowości,
e) analizowaniem przyczyn i skutków ustalonych uchybień,
f) przedstawianiem uwag i wniosków w sprawie usunięcia uchybień oraz usprawnienia systemu organizacji z uwzględnieniem gospodarki finansowej jednostki audytowanej,
g) przeprowadzaniem audytów sprawdzających;
5) w zakresie ochrony informacji niejawnych:
a) zapewnienie ochrony informacji niejawnych, w tym ich ochrony fizycznej,
b) zapewnienie ochrony systemów i sieci teleinformatycznych, w których są wytwarzane, przetwarzane, przechowywane lub przekazywane informacje niejawne,
c) dokonywanie okresowej kontroli stanu ochrony informacji niejawnych,
d) opracowanie planu ochrony informacji niejawnych w jednostce organizacyjnej
i nadzorowanie jego realizacji,
e) szkolenie pracowników w zakresie ochrony informacji niejawnych,
f) przeprowadzanie postępowań sprawdzających,
g) zarządzanie ryzykiem bezpieczeństwa informacji,
h) prowadzenie wykazu osób posiadających poświadczenie bezpieczeństwa,
i) prowadzenia kancelarii dokumentów niejawnych;
6) w zakresie kontroli:
a) planowanie kontroli,
b) prowadzenie kontroli doraźnych, problemowych, kompleksowych i sprawdzających w jednostkach organizacyjnych Powiatu oraz komórkach organizacyjnych Starostwa,
c) sporządzanie protokołów z kontroli,
d) sporządzanie wniosków pokontrolnych oraz projektu zaleceń pokontrolnych,
e) udzielanie pomocy Komisji Rewizyjnej Rady Powiatu w prowadzeniu kontroli,
f) gromadzenie protokołów z kontroli, wystąpień pokontrolnych oraz wniosków i zaleceń sporządzanych przez organy nadzoru i kontroli,
g) przekazywanie kopii dokumentów, o których mowa w punkcie 6) lit. f, zainteresowanym jednostkom organizacyjnym Powiatu i komórkom organizacyjnym Starostwa,
h) kontrola realizacji wniosków pokontrolnych;
7) w zakresie spraw wojskowych:
a) prowadzenie spraw związanych z reklamowaniem żołnierzy rezerwy od obowiązku pełnienia czynnej służby wojskowej w czasie pokoju oraz w czasie ogłoszenia mobilizacji i wojny,
b) przygotowanie i przeprowadzenie kwalifikacji wojskowej na terenie Powiatu.
8) w zakresie ochrony zdrowia:
a) wspieranie działań z zakresu ochrony zdrowia przy współpracy z instytucjami wykonującymi zadania z zakresu zdrowia publicznego,
b) przygotowywanie rocznej informacji o zrealizowanych lub podjętych zadaniach z zakresu zdrowia publicznego,
c) opracowywanie planu godzin otwarcia aptek ogólnodostępnych na terenie Powiatu.
2 Szczegółowa struktura Wydziału:
1) Dyrektor Wydziału – Pełnomocnik ds. informacji niejawnej/audytor wewnętrzny
2) stanowisko ds. zarządzania kryzysowego;
3) stanowisko ds. obronności i obrony cywilnej;
4) stanowisko ds. audytu i kontroli;
5) stanowisko ds. wojskowych, ochrony informacji niejawnych i kontroli;
6) pomoc administracyjna.