Wydział Bezpieczeństwa i Rolnictwa
Dyrektor - Audytor wewnętrzny - Artur Romanik
tel. 29 764 32 46 wew. 150
tel. 29 764 49 32 wew. 151, 152, 153, 154
Do Wydziału Bezpieczeństwa i Rolnictwa – „BR” należą sprawy z zakresu zarządzania kryzysowego, obronności, audytu, kontroli oraz ochrony środowiska, rolnictwa, leśnictwa i geologii, a w szczególności:
1) w zakresie zarządzania kryzysowego i ochrony ludności:
a) gromadzenie i przetwarzanie danych oraz ocena zagrożeń występujących na obszarze Powiatu,
b) monitorowanie, analizowanie i prognozowanie rozwoju zagrożeń na obszarze Powiatu,
c) dostarczanie niezbędnych informacji dotyczących aktualnego stanu bezpieczeństwa dla Powiatowego Zespołu Zarządzania Kryzysowego,
d) współpraca z gminnymi zespołami zarządzania kryzysowego,
e) zapewnianie funkcjonowania Powiatowego Zespołu Zarządzania Kryzysowego, w tym dokumentowanie jego prac,
f) zapewnianie funkcjonowania powiatowego centrum zarządzania kryzysowego, w tym:
g) pełnienie całodobowego dyżuru w celu zapewnienia przepływu informacji na potrzeby zarządzania kryzysowego,
h) współdziałanie z centrami zarządzania kryzysowego organów administracji publicznej,
i) nadzór nad funkcjonowaniem systemu wykrywania i alarmowania oraz systemu wczesnego ostrzegania ludności,
j) współpraca z podmiotami realizującymi monitoring środowiska,
k) współdziałanie z podmiotami prowadzącymi akcje ratownicze, poszukiwawcze i humanitarne,
l) dokumentowanie działań podejmowanych przez powiatowe centrum zarządzania kryzysowego,
m) realizacja zaleceń wojewody do powiatowych planów zarządzania kryzysowego,
n) opracowywanie i aktualizacja powiatowego planu zarządzania kryzysowego,
o) opracowywanie zaleceń do gminnych planów zarządzania kryzysowego,
p) opiniowanie oraz przedkładanie Staroście do zatwierdzenia gminnych planów zarządzania kryzysowego
q) planowanie wsparcia innych organów właściwych w sprawach zarządzania kryzysowego na terenie Powiatu,
r) realizacja zadań z zakresu ochrony infrastruktury krytycznej,
s) opracowywanie i aktualizacja powiatowego planu ochrony przed powodzią,
t) opracowywanie dokumentacji szkoleniowej z zakresu zarządzania kryzysowego,
u) obsługa kancelaryjno - biurowa Komisji Bezpieczeństwa i Porządku Miasta Ostrołęki i Powiatu,
v) przygotowywanie i organizowanie ewakuacji ludności, zwierząt i mienia II stopnia na wypadek masowego zagrożenia,
w) planowanie i zapewnianie środków transportowych, warunków bytowych oraz pomocy przedmedycznej, medycznej i społecznej dla ludności ewakuowanej w ramach ewakuacji II stopnia;
2) w zakresie obronności:
a) planowanie i organizacja akcji kurierskiej na terenie powiatu:
᠆ opracowywanie i utrzymywanie w aktualności planu akcji kurierskiej,
᠆ współdziałanie z urzędami gmin, administracją wojskową, jednostkami wojskowymi w sprawach dotyczących zabezpieczenia potrzeb mobilizacyjnych i mobilizacyjnego rozwinięcia sił zbrojnych,
b) planowanie świadczeń osobistych i rzeczowych na potrzeby akcji kurierskiej,
c) organizowanie i prowadzenie szkoleń i treningów akcji kurierskiej,
d) opracowywanie planów i programów szkolenia obronnego, a także organizowanie szkolenia i prowadzenie dokumentacji szkoleniowej,
e) opracowywanie, uzgadnianie i przedkładanie do akceptacji planu operacyjnego funkcjonowania powiatu, a także stosownych programów obronnych,
f) opracowanie i uaktualnianie planu przygotowań podmiotów leczniczych w powiecie na potrzeby obronne,
g) realizowanie przedsięwzięć związanych z przygotowaniem stanowiska kierowania Starosty zapewniającego realizację zadań obronnych w wyższych stanach gotowości obronnej państwa,
h) udział w opracowaniu projektu regulaminu organizacyjnego Starostwa na czas wojny,
i) opracowywanie i bieżące uaktualnianie dokumentów zapewniających sprawne wykonywanie zadań obronnych w wyższych stanach gotowości obronnej,
j) opracowywanie i uaktualnianie dokumentacji stałego dyżuru,
k) realizowanie przedsięwzięć związanych ze świadczeniami na rzecz obrony w zakresie potrzeb wynikających z zadań realizowanych przez Starostę,
l) planowanie i prowadzenie kontroli z zakresu realizacji zadań obronnych,
m) opracowywanie i bieżące aktualizowanie powiatowego planu ochrony zabytków;
3) w zakresie obrony cywilnej:
a) dokonywanie oceny stanu przygotowań obrony cywilnej,
b) opracowywanie i opiniowanie planów obrony cywilnej,
c) opracowywanie i uzgadnianie planów działania,
d) organizowanie szkoleń oraz ćwiczeń obrony cywilnej,
e) przygotowywanie i zapewnienie działania systemu wykrywania i alarmowania oraz systemu wczesnego ostrzegania o zagrożeniach,
f) tworzenie i przygotowywanie do działania jednostek organizacyjnych obrony cywilnej,
g) przygotowywanie i organizowanie ewakuacji ludności, zwierząt i mienia III stopnia w czasie zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny,
h) planowanie środków transportowych, warunków bytowych oraz pomocy przedmedycznej, medycznej i społecznej dla ludności ewakuowanej w ramach ewakuacji III stopnia,
i) planowanie ochrony płodów rolnych i zwierząt gospodarskich oraz produktów żywnościowych i pasz, a także ujęć i urządzeń wodnych na wypadek zagrożenia zniszczeniem,
j) wyznaczanie zakładów opieki zdrowotnej zobowiązanych do udzielenia pomocy medycznej poszkodowanych w wyniku masowego zagrożenia życia i zdrowia ludności oraz nadzorowanie przygotowania tych zakładów do niesienia tej pomocy,
k) zapewnienie dostaw wody pitnej dla ludności i wyznaczonych zakładów przemysłu spożywczego oraz wody dla urządzeń specjalnych dla likwidacji skażeń i do celów przeciwpożarowych,
l) współpraca z terenowymi organami administracji wojskowej,
m) współpraca z pełnomocnikami ds. ratownictwa medycznego i z terenowymi organami administracji wojskowej w zakresie dotyczącym realizowanych zadań,
n) nadzór nad przygotowaniem formacji obrony cywilnej i ratowników do prowadzenia działań ratowniczych,
o) ustalanie wykazu instytucji państwowych, przedsiębiorców i innych jednostek organizacyjnych oraz społecznych organizacji ratowniczych funkcjonujących na ich terenie, przewidzianych do prowadzenia przygotowań i realizacji przedsięwzięć w zakresie obrony cywilnej,
p) planowanie świadczeń osobistych i rzeczowych na potrzeby obrony cywilnej,
q) organizowanie i prowadzenie szkoleń, treningów i ćwiczeń obrony cywilnej,
r) prowadzenie ewidencji sprzętu obrony cywilnej zgodnie z zasadami gospodarki materiałowej,
s) planowanie i realizacja zaopatrywania organów i formacji obrony cywilnej w sprzęt, środki i umundurowanie a także zapewnienie odpowiednich warunków przechowywania, konserwacji, eksploatacji i wymiany tego sprzętu, środków i umundurowania,
t) przygotowywanie zadań dla Starostwa i gmin powiatu z zakresu obrony cywilnej i ochrony ludności, kontroli ich realizacji oraz koordynacji działań w tym zakresie,
u) nadzór nad magazynem sprzętu obrony cywilnej,
v) prowadzenie spraw związanych z ochroną ludności,
w) współudział z instytucjami i innymi jednostkami organizacyjnymi oraz społecznymi organizacjami ratowniczymi w zakresie obrony cywilnej i ochrony ludności;
4) w zakresie audytu wewnętrznego:
do zakresu działania audytora wewnętrznego należy wspieranie Starosty w realizacji celów i zadań przez systematyczną ocenę kontroli zarządczej oraz czynności doradcze. Ocena dotyczy w szczególności adekwatności, skuteczności i efektywności kontroli zarządczej w Starostwie oraz w jednostkach organizacyjnych Powiatu. Audytor wykonuje czynności związane w szczególności z:
a) oceną funkcjonowania systemu organizacyjnego w obszarze audytowanym,
b) przekazywaniem kierownikowi jednostki organizacyjnej oceny dotyczącej zgodności prowadzonej działalności z przepisami prawa oraz obowiązującymi w jednostce procedurami wewnętrznymi,
c) badaniem i oceną adekwatności, skuteczności i efektywności systemu kontroli zarządczej oraz zarządzania ryzykiem,
d) określeniem ewentualnych nieprawidłowości,
e) analizowaniem przyczyn i skutków ustalonych uchybień,
f) przedstawianiem uwag i wniosków w sprawie usunięcia uchybień oraz usprawnienia systemu organizacji z uwzględnieniem gospodarki finansowej jednostki audytowanej,
g) przeprowadzaniem audytów sprawdzających;
5) w zakresie kontroli:
do zadań inspektora ds. kontroli należy w szczególności:
a) planowanie kontroli,
b) prowadzenie kontroli doraźnych, problemowych, kompleksowych i sprawdzających w jednostkach organizacyjnych Powiatu oraz komórkach organizacyjnych Starostwa,
c) sporządzanie protokołów z kontroli,
d) sporządzanie wniosków pokontrolnych oraz projektu zaleceń pokontrolnych,
e) udzielanie pomocy Komisji Rewizyjnej Rady Powiatu w prowadzeniu kontroli,
f) gromadzenie protokołów z kontroli, wystąpień pokontrolnych oraz wniosków i zaleceń sporządzanych przez organy nadzoru i kontroli,
g) przekazywanie kopii dokumentów, o których mowa w punkcie 6, zainteresowanym jednostkom organizacyjnym Powiatu i komórkom organizacyjnym Starostwa,
h) kontrola realizacji wniosków pokontrolnych;
6 ) w zakresie leśnictwa i łowiectwa:
a) prowadzenie nadzoru nad gospodarką leśną w lasach nie stanowiących własności Skarbu Państwa,
b) powierzanie w drodze porozumienia spraw z zakresu nadzoru nad lasami niepaństwowymi nadleśniczym oraz nadzór nad realizacją porozumień,
c) opracowywanie projektów planu dochodów i wydatków budżetu Powiatu w dziale 020 Leśnictwo, rozdział tych środków zgodnie z zawartymi porozumieniami oraz nadzór nad ich wykorzystaniem,
d) zlecanie planów urządzenia lasu, rozpatrywanie zastrzeżeń do przedstawionych projektów i nadzorowanie wykonanych planów urządzenia lasu,
e) określanie w drodze decyzji zadań z zakresu gospodarki leśnej dla lasów rozdrobnionych o powierzchni do 10 ha nie stanowiących własności Skarbu Państwa,
f) wydawanie decyzji na pozyskanie drewna niezgodnie z planem urządzenia lasu,
g) wydawanie decyzji na zmianę kategorii użytkowania gruntu leśnego,
h) wydawanie decyzji w sprawach przyznania środków na pokrycie kosztów odnowienia lasu po skutkach klęsk żywiołowych,
i) wydawanie decyzji zatwierdzających uproszczone plany urządzenia lasu,
j) przygotowywanie zarządzeń Starosty Ostrołęckiego z wniosku nadleśniczych o zwalczaniu organizmów szkodliwych w lasach nie stanowiących własności Skarbu Państwa,
k) prowadzenie sprawozdawczości o lasach stanowiących własność osób fizycznych i prawnych
l) wnioskowanie o uznaniu lasu za ochronny,
m) przygotowywanie niezbędnej dokumentacji do wydzierżawiania polnych obwodów łowieckich,
n) naliczanie czynszu dzierżawnego za dzierżawę obwodów łowieckich oraz jego rozdział dla gmin i nadleśnictw,
o) wydawanie decyzji na posiadanie i hodowanie lub utrzymywanie chartów rasowych i ich mieszańców,
p) wydawanie decyzji na przetrzymywanie zwierzyny łownej,
q) przygotowywanie postanowień o zastosowaniu odstrzału lub odłowu zwierzyny łownej,
r) wykonywanie oceny udatności upraw leśnych,
s) naliczanie ekwiwalentów pieniężnych za prowadzenie uprawy leśnej,
t) przygotowywanie wniosków do AR i MR na środki finansowe na wypłatę ekwiwalentów należnych właścicielom gruntów rolnych za wyłączenie tych gruntów z upraw rolnych i prowadzeniu upraw leśnych oraz prowadzenie rozliczeń z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa,
u) sprawowanie kontroli upraw leśnych określonych decyzją o prowadzeniu uprawy w zakresie ich zgodności z planem zalesień a następnie uproszczonym planem urządzenia lasu,
v) wykonywanie innych zadań wynikających z ustawy o lasach oraz ustawy o przeznaczeniu gruntów rolnych do zalesienia,
w) wydawanie zezwoleń na usunięcie drzew i krzewów z terenu nieruchomości będących własnością gminy oraz naliczanie opłat z tym związanych oraz wymierzanie pieniężnych kar administracyjnych za zniszczenie terenów zieleni i usunięcie drzew lub krzewów bez wymaganego zezwolenia z tych nieruchomości,
x) prowadzenie rejestru zwierząt podlegających ograniczeniom na podstawie przepisów prawa Unii Europejskiej,
y) wydawanie zaświadczeń, że nieruchomość jest/nie jest objęta uproszczonym planem urządzenia lasu;
7) w zakresie rolnictwa:
a) wydawanie kart wędkarskich i kart łowiectwa podwodnego,
b) rejestracja sprzętu pływającego służącego do połowu ryb,
c) współpraca ze związkami branżowymi i zawodowymi: Okręgową Stacją Hodowli Zwierząt, Ośrodkiem Doradztwa Rolniczego, Izbą Rolniczą,
d) wnioskowanie do Rady Powiatu w zakresie utworzenia Społecznej Straży Rybackiej albo wyrażenie zgody na utworzenie Społecznej Straży Rybackiej przez zainteresowane organizacje społeczne oraz uprawnionych do rybactwa,
e) sprawowanie nadzoru i kontroli nad działalnością spółek wodnych,
f) zatwierdzanie w drodze decyzji statutu spółki wodnej,
g) ustalanie w drodze decyzji dla osób fizycznych lub prawnych niebędących członkami spółki wodnej, które odnoszą korzyści z urządzeń spółki lub przyczyniają się do zanieczyszczenia wody wysokości i rodzaju świadczeń o charakterze pieniężnym lub niepieniężnym,
h) orzekanie o nieważności uchwał organów spółki w przypadku ich sprzeczności z prawem lub statutem,
i) wydawanie decyzji o rozwiązaniu spółki wodnej w przypadkach określonych ustawą Prawo wodne,
j) wyznaczanie likwidatora spółki wodnej w przypadku wydania decyzji o jej rozwiązaniu
k) wyznaczanie strzeżonego portu w celu usunięcia statków lub innych obiektów pływających z obszaru wodnego Powiatu;
8) w zakresie ochrony środowiska:
a) udzielanie koncesji na wydobywanie kopalin objętych prawem własności nieruchomości gruntowej,
b) stwierdzane wygaśnięcia koncesji na wydobywanie kopalin,
c) zatwierdzanie projektów robót geologicznych,
d) przyjmowanie zgłoszeń projektów robót geologicznych,
e) zatwierdzanie dokumentacji geologicznych, hydrogeologicznych i geologiczno-inżynierskich,
f) przekazywanie innych dokumentacji geologicznych,
g) przyjmowanie zgłoszeń rozpoczęcia robót geologicznych,
h) sprawowanie nadzoru nad realizacją uprawnień wynikających z koncesji
i) sprawowanie nadzoru nad realizacją robót geologicznych,
j) gromadzenie i udostępnianie informacji geologicznej,
k) opiniowanie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, uzgadnianie decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego oraz o warunkach zabudowy i zagospodarowaniu terenu,
l) wykonywanie innych działań wynikających z ustawy Prawo geologiczne i górnicze,
m) prowadzenie spraw z zakresu nadzwyczajnych zagrożeń środowiska,
n) wykonywanie czynności związanych z obroną cywilną w zakresie ochrony środowiska określonych odrębnymi przepisami,
o) wydawanie pozwoleń na wprowadzanie do środowiska substancji lub energii:
᠆ zintegrowanych,
᠆ na wytwarzanie odpadów,
᠆ na wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza,
p) udostępnianie informacji o środowisku oraz danych zawartych w publicznie dostępnym wykazie dokumentów,
q) wydawanie zezwoleń na zbieranie i przetwarzanie odpadów,
r) przyjmowanie zgłoszeń instalacji, z których emisja zanieczyszczeń nie wymaga pozwolenia,
s) współpraca z Wojewódzkim Inspektorem Ochrony Środowiska, Powiatowym Inspektorem Sanitarnym oraz innymi organami i jednostkami organizacyjnymi w sprawach związanych z gospodarką odpadową, ochroną atmosfery, ochroną przed hałasem, ochroną przed promieniowaniem elektromagnetycznym,
t) przedkładanie Radzie Powiatu do zatwierdzenia programów ochrony środowiska,
u) prowadzenie publicznie dostępnego wykazu danych o dokumentach zawierających informacje
o środowisku i jego ochronie,
v) opiniowanie projektu wojewódzkiego planu gospodarki odpadami,
w) przyjmowanie informacji o odpadach powstałych w wyniku poważnej awarii lub poważnej awarii przemysłowej i sposobie zagospodarowania tych odpadów,
x) wydawanie decyzji zobowiązujących wytwórcę odpadów z wypadku do odpowiedniego zagospodarowania odpadów oraz nakładających obowiązek przekazania odpadów wskazanemu posiadaczowi odpadów,
y) zagospodarowanie odpadów powstałych w wyniku wypadków w sytuacji, gdy:-nie można wszcząć postępowania egzekucyjnego wobec wytwórcy odpadów lub egzekucja jest bezskuteczna,-występuje konieczność natychmiastowego zagospodarowania odpadów,
z) wydawanie decyzji o dopuszczalnym poziomie hałasu, w przypadku stwierdzenia w wyniku pomiarów poza zakładem przekroczenia dopuszczalnych poziomów hałasu,
za) przyjmowanie zgłoszeń dla instalacji niewymagających pozwolenia oraz instalacji emitujących pole elektromagnetyczne.
2 Szczegółowa struktura Wydziału:
1) dyrektor.
2) stanowisko ds. zarządzania kryzysowego, obsługi Powiatowego Zespołu Zarządzania Kryzysowego oraz
Komisji Bezpieczeństwa i Porządku,
3) stanowisko ds. obronności i obrony cywilnej,
4) stanowisko ds. audytu i kontroli,
5) wieloosobowe stanowisko ds. rolnictwa, leśnictwa i ochrony środowiska,
6) geolog powiatowy,
7) pomoc administracyjna