Wydział Oświaty i Spraw Społecznych
Dyrektor - Magdalena Pietras
tel. 29 764 20 79 wew. 140, 141, 142
Akty prawa miejscowego z zakresu oświaty
Sprawy załatwiane w wydziale z zakresu edukacji
Do zadań Wydziału Oświaty i Spraw Społecznych – „OSS” należą sprawy społeczne, oświaty oraz promocji, kultury fizycznej i ochrony zdrowia,
a w szczególności:
1) w zakresie spraw społecznych:
a) nadzór nad działalnością stowarzyszeń mających siedzibę na terenie powiatu,
b) prowadzenie rejestru stowarzyszeń zwykłych,
c) nadzór nad fundacjami mającymi siedzibę na obszarze Powiatu,
d) prowadzenie ewidencji fundacji mających siedzibę na obszarze Powiatu,
e) prowadzenie ewidencji uczniowskich klubów sportowych i klubów sportowych działających w formie stowarzyszeń, których statuty nie przewidują prowadzenia działalności gospodarczej,
f) przygotowywanie projektów:
– decyzji zezwalających na sprowadzenie zwłok i szczątków ludzkich z obcego państwa,
– decyzji o przekazaniu zwłok niepochowanych szkołom wyższym,
– decyzji o wpisie do lub wykreśleniu z ewidencji uczniowskich klubów sportowych i klubów sportowych działających w formie stowarzyszeń, których statuty nie przewidują prowadzenia działalności gospodarczej,
g) współdziałanie z organizacjami i stowarzyszeniami kombatantów i osób represjonowanych,
h) prowadzenie spraw dotyczących aktywizacji zawodowej repatriantów,
i) prowadzenie spraw związanych ze zwrotem kosztów poniesionych przez pracodawców w przypadku zatrudnienia repatriantów,
j) przyznawanie pomocy repatriantom na zagospodarowanie i remont lokali mieszkalnych,
k) wnioskowanie do wojewody o przyznanie repatriantom pomocy na zagospodarowanie i bieżące utrzymanie, zwrot kosztów podróży oraz naukę osób niepełnoletnich,
l) współudział w organizacji na terenie Powiatu obchodów rocznic związanych z walką o niepodległość;
2) w zakresie oświaty:
a) występowanie do organów prowadzących placówki edukacyjno – wychowawcze o skierowanie do nich dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego,
b) kierowanie nieletnich do Młodzieżowych Ośrodków Wychowawczych lub do Młodzieżowych Ośrodków Socjoterapii,
c) przygotowywanie projektów dokumentów dotyczących:
– zakładania, przekształcania i likwidacji szkół i placówek oświatowych,
– nadawania aktów założycielskich i pierwszych statutów szkołom i placówkom,
– ustalania planu sieci publicznych szkół ponadpodstawowych w powiecie,
– podziału środków finansowych na doskonalenie zawodowe nauczycieli,
– przyznawania nagród Zarządu Powiatu z okazji Dnia Edukacji Narodowej i innych,
– przyznawania nagród okolicznościowych Starosty Ostrołęckiego,
– nadawania i cofania szkołom niepublicznym uprawnień szkół publicznych,
– wynagradzania nauczycieli w formie regulaminu,
– zasad rozliczania tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć nauczycieli, dla których ustalony plan zajęć jest różny w poszczególnych okresach roku szkolnego,
– zasad udzielania i rozmiar obniżek oraz przyznania zwolnienia od obowiązku realizacji zajęć,
– tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć nauczycieli specjalistów prowadzących kształcenie w formie zaocznej oraz zasady zaliczania do wymiaru godzin poszczególnych zajęć w formie zaocznej,
– przyznawania pomocy zdrowotnej dla nauczycieli,
– likwidacji mienia szkół i placówek oświatowych,
d) prowadzenie spraw wynikających ze stosunku pracy dyrektorów zespołów szkół powiatowych i placówek oświatowych, w szczególności w zakresie:
– organizowania konkursów na stanowiska dyrektorów szkół i placówek oświatowych,
– powoływania, zawieszania i odwoływania dyrektorów,
– powierzenia pełnienia obowiązków dyrektora,
– nagród i odznaczeń państwowych i resortowych,
– dodatków wynikających z Karty Nauczyciela,
– dokonywania oceny pracy dyrektorów szkół ponadpodstawowych i placówek oświatowych,
e) przygotowywanie opinii dotyczących wniosków dyrektorów szkół i placówek oświatowych w sprawach powierzania i odwoływania ze stanowisk wicedyrektorów i innych stanowisk kierowniczych w tych jednostkach,
f) przygotowywanie do zatwierdzenia arkuszy organizacyjnych szkół i placówek oświatowych,
g) prowadzenie ewidencji szkół publicznych i szkół niepublicznych,
h) prowadzenie spraw związanych z uzyskiwaniem awansu na stopień nauczyciela mianowanego,
i) przygotowywanie informacji o stanie realizacji zadań oświatowych szkół i placówek oświatowych za poprzedni rok szkolny, w tym o wynikach egzaminów,
j) zbieranie informacji i sporządzanie zestawień zbiorczych szkół i poradni dotyczących naboru, danych statystycznych dotyczących m. in. bieżącej liczby uczniów i słuchaczy oraz dzieci objętych opieką poradni,
k) wprowadzanie i modyfikacja danych w Rejestrze Szkół i Placówek Oświatowych,
l) prowadzenie rejestru upoważnień dostępu do bazy danych Systemu Informacji Oświatowej oraz ich wydawanie, przedłużanie i cofanie,
m) analiza i przetwarzanie informacji ze szkół do systemu informacji oświatowej,
n) prowadzenie nadzoru w szkołach i placówkach oświatowych w zakresie prawidłowości przekazywanych danych do Systemu Informacji Oświatowej,
o) współpraca z działającymi na terenie Powiatu związkami zawodowymi zrzeszającymi pracowników oświaty,
p) zbieranie oraz analiza danych dotyczących kontroli zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków korzystania z obiektów szkoły (placówki) oraz zbieranie informacji o monitoringu pomieszczeń i terenu wokół budynków szkół,
q) prowadzenie spraw związanych z zapewnieniem opieki zdrowotnej nad uczniami,
r) współpraca ze szkołami i placówkami oświatowymi w zakresie organizowanych konferencji, szkoleń, konkursów skierowanych do nauczycieli i uczniów;
3) w zakresie planowania finansowego w jednostkach oświatowych:
a) weryfikowanie planów finansowych wydatków bieżących i inwestycyjnych szkół i placówek oświatowych oraz sporządzanie na ich podstawie zbiorczego planu,
b) przygotowywanie projektu planu wydatków wydziału,
c) dysponowanie środkami ujętymi w planie wydatków wydziały,
d) sprawowanie nadzoru nad działalnością finansową szkół i placówek oświatowych, w tym wnioskowanie do Zarządu Powiatu o:
– dodatkowe środki finansowe na realizację zadań oświatowych,
– przenoszenie wydatków między jednostkami.
e) przygotowywanie propozycji udzielenia dotacji niepublicznym szkołom i placówkom oświatowym,
f) przygotowywanie dyspozycji przekazania dotacji niepublicznym szkołom i placówkom oświatowym,
g) realizacja zadań związanych ze sprawozdawczością finansową szkół i placówek oświatowych,
h) sporządzanie wniosków i dokumentacji związanych z pozyskiwaniem środków finansowych na inwestycje, remonty, wyposażenie oraz wzrost zadań w szkołach i placówkach oświatowych,
i) udział w przygotowywaniu przetargów zgodne z ustawą Prawo zamówień publicznych w zakresie zadań oświatowych,
j) przeprowadzenie zamówień, wobec których nie stosuje się ustawy Prawo zamówień publicznych,
k) opracowywanie i przygotowywanie wniosków o pozyskanie środków zewnętrznych – w tym z Unii Europejskiej – na potrzeby edukacyjne, inwestycje oświatowe, remonty, wyposażenie,
l) sporządzanie harmonogramów i wniosków o płatność oraz sprawozdań w ramach realizowanych projektów,
m) przygotowywanie dokumentacji finansowej z realizacji projektów oświatowych finansowanych z udziałem środków zewnętrznych,
n) przygotowywanie dokumentów związanych z finansowaniem wspólnych i powierzonych zadań oświatowych w drodze porozumień i umów między jednostkami samorządu terytorialnego,
o) prowadzenie dokumentacji związanej z inwestycjami i remontami,
p) przygotowywanie dokumentacji finansowej związanej z rozliczeniem inwestycji i remontów,
q) współpraca z: projektantami dokumentacji techniczno-kosztorysowej, wykonawcami robót i inspektorami nadzoru w ramach realizowanych inwestycji,
r) analiza poniesionych w poprzednim roku kalendarzowym wydatków na wynagrodzenia nauczycieli w odniesieniu do wysokości średnich wynagrodzeń oraz średniorocznej struktury zatrudnienia nauczycieli na poszczególnych stopniach awansu zawodowego,
s) sporządzanie sprawozdania z wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli na poszczególnych stopniach awansu zawodowego w szkołach i placówkach prowadzonych przez powiat ostrołęcki,
t) monitorowanie funkcjonowania szkół i placówek oświatowych poprzez programy komputerowe wspomagające zarządzanie oświatą.
4) w zakresie promocji, kultury fizycznej i ochrony zdrowia:
a) współorganizacja imprez o zasięgu ponadgminnym w zakresie promocji organizowanych przez stowarzyszenia i inne podmioty, z wyłączeniem imprez organizowanych przez: instytucje kultury, stowarzyszenia i inne podmioty prowadzące działalność kulturalną oraz Koła Gospodyń Wiejskich,
b) współpraca z jednostkami samorządu terytorialnego, stowarzyszeniami i innymi podmiotami w zakresie kultury fizycznej,
c) współorganizacja imprez o zasięgu ponadgminnym w zakresie kultury fizycznej,
d) inicjowanie działań na rzecz rozwoju kultury fizycznej,
e) opracowywanie kalendarza imprez sportowych współorganizowanych przez Powiat,
f) nadzór nad realizacją zadań Powiatu w ramach współorganizacji imprez
w zakresie kultury fizycznej,
g) współorganizacja przedsięwzięć z zakresu ochrony zdrowia.
2. Szczegółowa struktura Wydziału:
1) Dyrektor Wydziału;
2) wieloosobowe stanowisko ds. oświaty;
3) wieloosobowe stanowisko ds. planowania finansowego w jednostkach oświatowych i nadzoru nad realizacją budżetu;
4) stanowisko ds. społecznych;
5) stanowisko ds. promocji, kultury fizycznej i ochrony zdrowia;
6) pomoc administracyjna.