Wydział Oświaty i Spraw Społecznych
Dyrektor - Magdalena Pietras
tel. 29 764 20 79 wew. 140, 141, 142
Akty prawa miejscowego z zakresu oświaty
Sprawy załatwiane w wydziale z zakresu edukacji
1. Do zadań Wydziału Oświaty i Spraw Społecznych – „OSS” – należą sprawy społeczne oraz oświaty, a w szczególności:
1) w zakresie spraw społecznych:
a) nadzór nad działalnością stowarzyszeń mających siedzibę na terenie Powiatu:
- wykonywanie czynności organu nadzorującego wobec uczniowskich klubów sportowych oraz stowarzyszeń sportowych, w tym klubów sportowych działających w formie stowarzyszenia, których statuty nie przewidują prowadzenia działalności gospodarczej, a także związków sportowych, w tym ocena działalności ich władz statutowych pod względem zgodności ze statutem i przepisami prawa,
- wykonywanie czynności organu nadzorującego wobec stowarzyszeń wpisanych do KRS,
- wykonywanie czynności organu nadzorującego wobec stowarzyszeń zwykłych, w tym ocena działalności ich władz statutowych pod względem zgodności ze statutem i przepisami prawa,
- prowadzenie postępowań wyjaśniających o charakterze nadzorczym wobec stowarzyszeń zwykłych, sportowych, związków sportowych i uczniowskich klubów sportowych oraz wpisanych do KRS,
- opracowywanie projektów opinii, stanowisk i wystąpień nadzorczych Starosty Ostrołęckiego w sprawach dotyczących stowarzyszeń zwykłych, sportowych, związków sportowych i uczniowskich klubów sportowych oraz wpisanych do KRS,
b) prowadzenie rejestru stowarzyszeń zwykłych oraz czynności wykonywanych w przedmiocie wpisu,
c) nadzór nad fundacjami mającymi siedzibę na obszarze Powiatu,
d) prowadzenie ewidencji fundacji mających siedzibę na obszarze Powiatu,
e) prowadzenie ewidencji uczniowskich klubów sportowych i klubów sportowych działających w formie stowarzyszeń, których statuty nie przewidują prowadzenia działalności gospodarczej oraz czynności wykonywanych w przedmiocie wpisu,
f) przygotowywanie projektów:
- decyzji zezwalających na sprowadzenie zwłok i szczątków ludzkich z obcego państwa,
- decyzji o przekazaniu zwłok niepochowanych szkołom wyższym,
- decyzji o wpisie do lub wykreśleniu z ewidencji uczniowskich klubów sportowych i klubów sportowych działających w formie stowarzyszeń, których statuty nie przewidują prowadzenia działalności gospodarczej,
g) współdziałanie z organizacjami i stowarzyszeniami kombatantów i osób represjonowanych,
h) prowadzenie spraw dotyczących aktywizacji zawodowej repatriantów,
i) prowadzenie spraw związanych ze zwrotem kosztów poniesionych przez pracodawców w przypadku zatrudnienia repatriantów,
j) przyznawanie pomocy repatriantom na zagospodarowanie i remont lokali mieszkalnych,
k) wnioskowanie do wojewody o przyznanie repatriantom pomocy na zagospodarowanie i bieżące utrzymanie, zwrot kosztów podróży oraz naukę osób niepełnoletnich,
l) współudział w organizacji na terenie Powiatu obchodów rocznic związanych z walką o niepodległość przy współpracy z Wydziałem Kultury, Promocji i Rozwoju,
m) współpraca z Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie,
n) opracowywanie projektów odpowiedzi na wystąpienia organów administracji publicznej, instytucji i organizacji pozarządowych,
o) opracowywanie informacji i sprawozdań z realizacji zadań,
p) współpraca z Głównym Urzędem Statystycznym w zakresie aktualizacji bazy stowarzyszeń w aplikacji „Wykaz stowarzyszeń zwykłych i rejestrowych”,
2) w zakresie oświaty:
a) występowanie do organów prowadzących placówki edukacyjno-wychowawcze
o skierowanie do nich dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego w celu zapewnienia uczniom odpowiedniej formy kształcenia specjalnego,
b) kierowanie nieletnich do młodzieżowych ośrodków socjoterapii,
c) przygotowywanie i opracowanie projektów aktów prawnych i dokumentów dotyczących m.in.:
- zakładania, przekształcania i likwidacji szkół i placówek oświatowych,
- nadawania aktów założycielskich i pierwszych statutów szkołom i placówkom,
- ustalania planu sieci publicznych szkół ponadpodstawowych oraz szkół specjalnych w Powiecie,
- podziału środków finansowych na doskonalenie zawodowe nauczycieli,
- przyznawania nagród Zarządu Powiatu z okazji Dnia Edukacji Narodowej i innych,
- przyznawania nagród okolicznościowych Starosty Ostrołęckiego,
- wynagradzania nauczycieli w formie regulaminu,
- zasad rozliczania tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć nauczycieli, dla których ustalony plan zajęć jest różny w poszczególnych okresach roku szkolnego,
- zasad udzielania i rozmiaru obniżek oraz przyznania zwolnienia od obowiązku realizacji zajęć,
- tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć nauczycieli specjalistów prowadzących kształcenie w formie zaocznej oraz zasady zaliczania do wymiaru godzin poszczególnych zajęć w formie zaocznej,
- przyznawania pomocy zdrowotnej dla nauczycieli,
- likwidacji mienia szkół i placówek oświatowych;
d) prowadzenie spraw wynikających ze stosunku pracy dyrektorów zespołów szkół powiatowych i placówek oświatowych, w szczególności w zakresie:
- organizowania konkursów na stanowiska dyrektorów szkół i placówek oświatowych,
- powoływania, zawieszania i odwoływania dyrektorów,
- powierzenia pełnienia obowiązków dyrektora,
- nagród i odznaczeń państwowych i resortowych,
- dodatków wynikających z Karty Nauczyciela,
- dokonywania oceny pracy dyrektorów szkół ponadpodstawowych i placówek oświatowych;
e) przygotowywanie opinii dotyczących wniosków dyrektorów szkół i placówek oświatowych w sprawach powierzania i odwoływania ze stanowisk wicedyrektorów i innych stanowisk kierowniczych w tych jednostkach,
f) przygotowywanie do zatwierdzenia arkuszy organizacyjnych szkół i placówek oświatowych,
g) prowadzenie ewidencji szkół publicznych i szkół niepublicznych,
h) prowadzenie spraw związanych z uzyskiwaniem awansu na stopień nauczyciela mianowanego,
i) przygotowywanie informacji o stanie realizacji zadań oświatowych szkół i placówek oświatowych za poprzedni rok szkolny, w tym o wynikach egzaminów,
j) zbieranie informacji i sporządzanie zestawień zbiorczych szkół i poradni dotyczących naboru, danych statystycznych dotyczących m.in. bieżącej liczby uczniów i słuchaczy oraz dzieci objętych opieką poradni,
k) wprowadzanie i modyfikacja danych w Rejestrze Szkół i Placówek Oświatowych,
l) prowadzenie rejestru upoważnień dostępu do bazy danych Systemu Informacji Oświatowej oraz ich wydawanie, przedłużanie i cofanie,
m) analiza i przetwarzanie informacji ze szkół do systemu informacji oświatowej,
n) prowadzenie nadzoru w szkołach i placówkach oświatowych w zakresie prawidłowości przekazywanych danych do Systemu Informacji Oświatowej,
o) współpraca z działającymi na terenie Powiatu związkami zawodowymi zrzeszającymi pracowników oświaty,
p) zbieranie oraz analiza danych dotyczących kontroli zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków korzystania z obiektów szkoły (placówki) oraz zbieranie informacji o monitoringu pomieszczeń i terenu wokół budynków szkół,
q) prowadzenie spraw związanych z zapewnieniem opieki zdrowotnej nad uczniami,
r) współpraca ze szkołami i placówkami oświatowymi w zakresie organizowanych konferencji, szkoleń, konkursów skierowanych do nauczycieli i uczniów,
s) współpraca z innymi samorządami, jednostkami i instytucjami, komórkami organizacyjnymi Starostwa Powiatowego i jednostkami organizacyjnymi Powiatu oraz innymi podmiotami w zakresie realizacji zadań Wydziału;
3) w zakresie planowania finansowego w jednostkach oświatowych:
a) weryfikowanie planów finansowych wydatków bieżących i inwestycyjnych szkół i placówek oświatowych oraz sporządzanie na ich podstawie zbiorczego planu,
b) przygotowywanie projektu planu wydatków Wydziału,
c) dysponowanie środkami ujętymi w planie wydatków Wydziału,
d) sprawowanie nadzoru nad działalnością finansową szkół i placówek oświatowych, w tym wnioskowanie do Zarządu Powiatu o:
- dodatkowe środki finansowe na realizację zadań oświatowych,
- przenoszenie wydatków między jednostkami,
e) przygotowywanie propozycji udzielenia dotacji niepublicznym szkołom i placówkom oświatowym,
f) przygotowywanie dyspozycji przekazania dotacji niepublicznym szkołom i placówkom oświatowym,
g) realizacja zadań związanych ze sprawozdawczością finansową szkół i placówek oświatowych,
h) sporządzanie wniosków i dokumentacji związanych z pozyskiwaniem środków finansowych na inwestycje, remonty, wyposażenie oraz wzrost zadań w szkołach i placówkach oświatowych,
i) udział w przygotowywaniu przetargów zgodnie z ustawą Prawo zamówień publicznych w zakresie zadań oświatowych,
j) przeprowadzanie zamówień, wobec których nie stosuje się ustawy Prawo zamówień publicznych,
k) opracowywanie i przygotowywanie wniosków o pozyskanie środków zewnętrznych – w tym z Unii Europejskiej – na potrzeby edukacyjne, inwestycje oświatowe, remonty, wyposażenie,
l) sporządzanie harmonogramów i wniosków o płatność oraz sprawozdań w ramach realizowanych projektów,
m) przygotowywanie dokumentacji finansowej z realizacji projektów oświatowych finansowanych z udziałem środków zewnętrznych,
n) przygotowywanie dokumentów związanych z finansowaniem wspólnych i powierzonych zadań oświatowych w drodze porozumień i umów między jednostkami samorządu terytorialnego,
o) prowadzenie dokumentacji związanej z inwestycjami i remontami,
p) przygotowywanie dokumentacji finansowej związanej z rozliczeniem inwestycji
i remontów,
q) współpraca z projektantami dokumentacji techniczno-kosztorysowej, wykonawcami robót i inspektorami nadzoru w ramach realizowanych inwestycji,
r) analiza poniesionych w poprzednim roku kalendarzowym wydatków na wynagrodzenia nauczycieli w odniesieniu do wysokości średnich wynagrodzeń oraz średniorocznej struktury zatrudnienia nauczycieli na poszczególnych stopniach awansu zawodowego,
s) sporządzanie sprawozdania z wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli na poszczególnych stopniach awansu zawodowego w szkołach i placówkach prowadzonych przez Powiat Ostrołęcki,
t) monitorowanie funkcjonowania szkół i placówek oświatowych poprzez programy komputerowe wspomagające zarządzanie oświatą,
u) współpraca z innymi samorządami, jednostkami i instytucjami w zakresie planowania i realizacji projektów edukacyjnych,
v) przygotowywanie projektów dokumentów dotyczących przystąpienia Powiatu Ostrołęckiego do realizacji projektów współfinansowanych ze środków zewnętrznych, w tym z UE,
w) koordynacja działań związanych z przystąpieniem Powiatu Ostrołęckiego do programów z zakresu administracji rządowej,
x) nadzór i koordynowanie prac szkół, placówek oświatowych oraz poradni psychologiczno- pedagogicznych,
y) )wykonywanie innych zadań wynikających z przepisów prawa.
2. Szczegółowa struktura Wydziału:
1) dyrektor Wydziału,
2) wieloosobowe stanowisko ds. oświaty,
3) wieloosobowe stanowisko ds. społecznych,
4) wieloosobowe stanowisko ds. planowania finansowego w jednostkach oświatowych i nadzoru nad realizacją budżetu,
5) wieloosobowe stanowisko - pomoc administracyjna.